NTG-boss tvivler på "simpelt lighedstegn" mellem diversitet i topledelsen og bedre bundlinje

Ledelsen i logistikselskabet NTG er stærkt domineret af mænd. Det vil bestyrelsesformand Eivind Kolding gerne lave om på, men han mener ikke, at den manglende kønsdiversitet har negativ betydning for selskabets forretningsmæssige resultater.
Eivind Kolding, bestyrelsesformand i NTG | Foto: Mik Eskestad/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Eivind Kolding, bestyrelsesformand i NTG | Foto: Mik Eskestad/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Der har i årevis været debat om, hvorvidt en ligelig kønssammensætning i virksomheders topledelser - eller mangel på samme - kan måles i selskabernes resultater.

Mange undersøgelser har netop peget på, at kønsdiversitet slår ud på bundlinjen, men flere gange er der blevet stillet spørgsmål ved, om sammenhængen nu er så klar.

Eivind Kolding, formand i logistikselskabet NTG og tidligere mangeårig chef i Mærsk og adm. direktør i Danske Bank, hører til blandt dem, der mener, at man ikke kan konkludere så håndfast:

”Det er måske lige simpelt nok at stille det op på den måde. Jeg tror ikke, at man kan sætte et stort og simpelt lighedstegn mellem diversifikation og resultater.”

MobilityWatch har i den seneste tid beskrevet, hvordan den danske transportsektor har en klar overvægt af mænd i både direktioner og bestyrelser. Det samme er tilfældet hos NTG, hvor direktionen og den øverste daglige ledelse på i alt fem personer udelukkende består af mænd, mens bestyrelsen udgøres af seks mænd og en enkelt kvinde.

Selv om NTG-formanden ikke mener, at der er en klar sammenhæng mellem diversitet og økonomiske resultater – og heller ikke hos NTG selv – medgiver han, at ”diverse grupper fungerer bedst”, og ”at man får noget mere ud af det.”

Eivind Kolding erkender da også, at den nuværende kønssammensætning i direktionen og bestyrelsen ikke er tilfredsstillende, og at selskabet arbejder på sagen.

”Der er et stykke vej endnu, før vi får en større bredde på det,” siger formanden for logistikselskabet, hvor der i 2021 var 33 pct. kvinder i hele organisationen og 21 pct. på ledelsesniveau.

På bestyrelsesniveau har selskabet haft et mål om at have én kvinde ud af syv personer, svarende til 14 pct., hvilket blev indfriet i 2020.

En kvinde ud af syv bestyrelsesmedlemmer - er det ambitiøst?

”Det er der, vi er startet. Det kan man mene meget om. Jeg synes bare ikke, at jeg er i en situation, hvor jeg vil prikke nogle af de mandlige medlemmer i bestyrelsen og sige: ”Okay beklager, men vi skal have nogle flere kvinder ind, så du må sige farvel,” når vi i øvrigt har en super god og velsammensat bestyrelse,” siger Eivind Kolding.

NTG har i forbindelse med sin nye årsrapport sat et nyt mål for andelen af kvinder i bestyrelsen, som nu lyder på to ud af syv - et mål, der senest skal nås i 2025.

Historisk domineret af mænd

Grunden til, at der ikke er flere kvinder i NTG og selskabets topledelse, skyldes ifølge Eivind Kolding, at transportsektoren historisk har været domineret af mænd, hvilket har smittet af på andelen af kvindelige ledelsestalenter med de rette kompetencer.

”Speditionsbranchen tiltrækker flere mænd. Det vil vi gerne lave om på, men det er nu engang et faktum,” siger han.

”Så derfor er det svært at tro på, at vi kan have en nogenlunde ligedeling op igennem geledderne. Det vil vi gerne lave om på, men jeg er ikke sikker på, at vi har alle de rette geværgreb. Vi har i hvert fald ikke fundet dem endnu,” siger han.

Derfor er det i høj grad også ”fødekanalerne”, siger han, der er den store udfordring, når det gælder om at besætte topposterne.

”Når man står i en rekrutteringssituation til f.eks. en direktion, må man gå efter dem, der er mest kompetente til at klare opgaven. Der kommer vi tit lidt til kort,” siger formanden, der nævner, at det samme er tilfældet for bestyrelsen.

For nylig udtalte Claus Hemmingsen, formand i DFDS, der har fire mænd og to kvinder i bestyrelsen, at man for at få flere kvinder ind i bestyrelserne bør være mere åbne i synet på kompetencer, da man kan balancere eventuelle svagheder med styrker hos andre bestyrelsesmedlemmer.

Det er Eivind Kolding til dels enig i.

”Det er klart, at den mulighed er der i bestyrelser, fordi du kan kigge lidt bredere, da det er bestyrelsens samlede kompetence, man bygger op. Men stadigvæk synes jeg ikke altid, at det har været helt oplagt, at man er i en situation, hvor man kan vælge en kvinde - selv om det er det, man gerne vil - fordi kandidaterne ikke har været stærke nok i de konkrete tilfælde.”

Så der er et grundlæggende problem i forhold til, at der ikke er nok kompetente kvinder i transportbranchen?

”Der er kompetente kvinder, og der er også mange kompetente mænd. Nogle gange glemmer man også, at bare fordi man er kompetent, så har man ikke krav på en bestyrelsespost. For så var der også mange mænd, der skulle komme i spil, men som ikke gør det,” siger han.

Eivind Kolding mener, at det er fint, at myndighederne stiller krav om, at virksomheder skal opstille mål for andelen af det underrepræsenterede køn i toppen af selskaberne.

”Jeg vil bare meget nødig stå i en situation, hvor vi er nødt til at gå på kompromis, fordi vi har et måltal inden for diversifikation, som vi for enhver pris skal opfylde. Den situation må man ikke bringe sig selv i,” siger formanden, der af samme grund er modstander af egentlige kvoter for kvinder i topledelserne.

Når det er sagt, vil NTG - trods den skæve fordeling i dag - sikre sig, at der er kvindelige kandidater i spil, når der skal besættes lederstillinger fremover, understreger Eivind Kolding.

Hvis der bliver ved med kun at være mænd i toppen, kan man så blive ved med at sige, at det kun handler om at finde den bedste til jobbet?

”Selvfølgelig handler det om at få den mest kompetente. Det ville være uansvarligt for en virksomhed at sige, at man går på kompromis med kompetencer. Det, tror jeg, alle vil sige. Ellers er man ikke i business for at være konkurrencedygtige. Det vigtige er, at man ikke overser muligheder, hvor der er mere eller lige så kompetente kvinder.”

MobilityWatch sætter fokus på kønsbalancen i toppen af Danmarks transportvirksomheder. Du kan læse mere om sagen herunder:

Kun få kvinder finder vej til topledelserne i transportsektoren

DFDS-formand siger nej til ”rigide kvoter” for kvinder – men også til dårlige undskyldninger

Sydtrafik-formand peger på kommunal kabale som hovedårsag til få kvinder i bestyrelsen

Havneformand er flov over diversitetstal: ”Vi skal kigge indad”

Fem mænd og nul kvinder i DSB’s direktion: Topchef peger på problemer med fødekæden

Formand erkender udfordring med diversitet i DSV-top: ”Det er en tilståelsessag”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også