Fragtkæmper forventer forsinkelser fra nye corona-nedlukninger i Kina

Corona-smitte og øgede restriktioner i kinesiske Shenzhen, der huser storhavnen Yantian Port, får Mærsk og Hapag-Lloyd til at advare kunderne om mulige forsinkelser og problemer med containertransporten.
Foto: MARTIN POLLARD/REUTERS / X06666
Foto: MARTIN POLLARD/REUTERS / X06666

Nye corona-smittetilfælde og restriktioner i den kinesiske millionby Shenzhen skaber bekymrede miner hos Hapag-Lloyd og Mærsk, der advarer kunderne om mulige forsinkelser og problemer med containertransporten.

Hapag-Llodyd varsler i en ny kundeopdatering, at 13 containerskibe ”potentielt kunne blive påvirket i Yantian Port” af de kinesiske restriktioner.

Hvordan og hvor længe de 13 skibe kan blive påvirket, uddyber det tyske containerrederi ikke.

Hapag-Lloyd henviser til, at nye smittetilfælde i Shenzhen har ført til en midlertidig nedlukning af byen. Dertil kommer, at fabrikker i Yantian har stoppet produktionen.

Derudover skal chauffører, der kører container-godset ud og ind ad Yantian, fremvise en negativ PCR-test, der er mindre end 24 timer gammel.

”Der er en potentiel risiko for, at chaufførerne bliver sat i karantæne, når de forlader Shenzhen. Nogle fabrikker, der er placeret andre steder (end Shenzhen, red.) vil ikke acceptere chauffører, der kommer fra denne by (Shenzhen, red.),” skriver Hapag-Lloyd i kundeopdateringen.

Chauffører risikerer karantæne

Det kan medføre mangel på chauffører til at lastbilkørsel med fragt, pointerer det tyske containerrederi.

Corona-smitten har ramt 19 ud af 31 kinesiske provinser og særligt den sydlige provins Guangdong med Shenzhen på 17,5 mio. indbyggere er ramt af nedlukning, der mindst vil vare til og med den 20. marts.

Shenzhen har en af verdens travleste havne, og Guangdong stod sidste år for 11 pct. af Kinas BNP og 23 pct. af landets samlede shippingeksport.

Hapag-Lloyd nævner, at et depot til modtagelse af containere i Shekou (i Shenzhen Greating Fortune) har været lukket siden 14. marts, mens andre depoter i Shekou og Yantin ikke er nedlukkede.

Maersk venter også chaufførknaphed

Udover Hapag-Lloyd har også Maersk udsendt en ny kundeopdatering.

Her nævner Mærsk, at myndighedernes restriktioner og krav om testning vil ramme lastbilkørslen ud og ind ad Shenzhen hårdt.

”Vi forudser, at lastbilkørsel mellem Shenzhen og byer tæt på vil blive ramt med 30 pct. på grund af strengere vejkontrol og hyppig test med ’Nucleic Acid Test’. Som konsekvens vil der blive længere leveringstid og en mulig stigning i transportomkostningerne,” skriver Mærsk.

Driften i havneterminalerne i de kinesiske storhavne er dog stadig normal, pointerer Maersk. Containerskibene kan også både ankomme og forlade havnene uden problemer, oplyser Mærsk.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Aarhus Havn leverer bedre driftsresultat end ventet

Topchef i Mærsk er villig til at betale prisen for et vedvarende Rusland-exit

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også