Containerrederiers indtjening sprængte rammerne i første kvartal

I første kvartal tjente containerrederierne lige så meget på driften, som de har gjort de foregående 12 års første kvartaler tilsammen, viser ny opgørelse.
Foto: Spencer Platt/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Spencer Platt/AFP/Ritzau Scanpix

De store containerrederier skovlede penge i kassen i første kvartal, hvor de høje fragtrater var drivkraften i et usædvanligt markedsmiljø med forstyrrelse i de globale forsyningskæder.

I perioden tjente containerrederierne lige så meget på driften, som de har gjort de foregående 12 års første kvartaler tilsammen.

Det viser en opgørelse fra konsulentfirmaet Sea Intelligence, som har fulgt op på resultaterne, for de rederier, som vel at mærke har offentliggjort tal.

Det kombinerede driftsresultat for de pågældende globale rederier opgøres for første kvartal til astronomiske 43,9 mia. dollar - altså rundt regnet 311 mia. kr.

Alle rederierne har mere end fordoblet deres driftsresultat, EBIT, set i forhold til samme kvartal året før.

”Og de fleste har fordoblet deres EBIT sammenlignet med deres respektive kombinerede driftsresultat siden 2010,” skriver administrerende direktør Alan Murphy fra Sea-Intelligence i meddelelsen.

Fire rederier havde en driftsindtjening, EBIT, på over 5 mia. dollar i kvartalet, og CMA CGM toppede med et på 7,64 mia. dollar efterfulgt af Mærsks 7,07 mia. dollar i overskud.

COSCO leverede endvidere et driftsoverskud på 6,26 mia. dollar, og One Line et på 5,23 mia. dollar. Det højere indtjeningsniveau er ikke drevet af volumen.

Alle har oplevet et fald i volumen, bortset fra ZIM med en vækst på 5 pct. i volumenen, og en marginal stigning i mængden hos Hapag-Lloyd på 0,4 pct. fra samme kvartal sidste år.

”Dette indtjeningsniveau er et spejlbillede af det nuværende fragtratemiljø,” konstaterer Alan Murphy.

Maersk Air Cargo underskriver overenskomst med Dansk Metal

Mærsk oplever problem med krænkende adfærd blandt ansatte

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også