Nordjysk pakkefirma vil flyve droner fra by til by: "Nogle gange skal man bare gå i gang"
Teknologien er klar til, at Danmark kan opbygge et netværk af droner til pakketransport mellem de store byer, mener Per Imer, direktør for Coolrunner. Men selvom der sker fremskridt, står lovgivningen i vejen.
![Et lille ubemandet fragtfly fra firmaet Dronamics, som kan flyve 2.500 kilometer med 350 kg last. Den slags løsninger kræver en landingsbane på 400 meter, men andre fragtdroner er bygget til at kunne lette og lande lodret. | Foto: PR / Dronamics](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13824814.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7k4be27yg36119btmf47.jpg)
AF JESPER KILDEBOGAARD
Hvorfor skal en pakke sendt internt i Danmark være halve og hele døgn undervejs, med stop på nogle få, centrale logistikcentre, og dermed mange kilometer i en diesel-lastbil? Hvorfor ikke flyve pakkerne direkte til den by, modtageren bor i?
Allerede abonnent?Log ind her
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.