Nordjysk pakkefirma vil flyve droner fra by til by: "Nogle gange skal man bare gå i gang"

Teknologien er klar til, at Danmark kan opbygge et netværk af droner til pakketransport mellem de store byer, mener Per Imer, direktør for Coolrunner. Men selvom der sker fremskridt, står lovgivningen i vejen.
Et lille ubemandet fragtfly fra firmaet Dronamics, som kan flyve 2.500 kilometer med 350 kg last. Den slags løsninger kræver en landingsbane på 400 meter, men andre fragtdroner er bygget til at kunne lette og lande lodret. | Foto: PR / Dronamics
Et lille ubemandet fragtfly fra firmaet Dronamics, som kan flyve 2.500 kilometer med 350 kg last. Den slags løsninger kræver en landingsbane på 400 meter, men andre fragtdroner er bygget til at kunne lette og lande lodret. | Foto: PR / Dronamics
AF JESPER KILDEBOGAARD

Hvorfor skal en pakke sendt internt i Danmark være halve og hele døgn undervejs, med stop på nogle få, centrale logistikcentre, og dermed mange kilometer i en diesel-lastbil? Hvorfor ikke flyve pakkerne direkte til den by, modtageren bor i?

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også