DSV-boss sender "kraftig" opfordring til partier bag forslag om ny særskat

De danske politikere bør holde sig fra fristelsen til at sende en ekstra skat mod danske virksomheder, der har haft en ”overnormal profit”. Sådan lyder det til MobilityWatch fra topchef for DSV, der har udsigt til endnu et historisk godt år.
Jens Bjørn Andersen, adm. direktør i DSV | Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix
Jens Bjørn Andersen, adm. direktør i DSV | Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix

Flere danske virksomheder har i de seneste år haft historisk store overskud.

A.P. Møller-Mærsk landede i 2021 således danmarkshistoriens største overskud på 117,5 mia. kr. som følge af det kaos og de prisstigninger, der fulgte med coronakrisen.

Også speditøren DSV leverede med et overskud på lidt over 11 mia. kr. sidste år sit klart bedste resultat til dato og har for 2022 udsigt at overgå det.

Selskaber som disse er sammen med virksomheder inden for især energisektoren udset til at skulle at betale en ekstra skat netop som følge af de enorme overskud, hvis man spørger flere partier på venstrefløjen.

Men ifølge topchefen for DSV, Jens Bjørn Andersen, vil det være en rigtig dårlig idé.

”Jeg vil kraftigt anbefale politikerne at stå for den fristelse, som det er kortsigtet at straffe succesfulde virksomheder ved at pålægge dem ekstra skatter og afgifter. Det vil være et forkert træk,” siger han til MobilityWatch.

Heldige selskaber

Flere partier har op til og under valgkampen slået sig op på en særskat til virksomheder med, hvad der betegnes som ”overnormal profit”. Det gælder Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten, hvoraf sidstnævnte specifikt har udpeget DSV.

”Grunden til, at mange af dem har lavet ekstraordinært store overskud, er ikke nødvendigvis, at de har været dygtige eller innovative, men fordi de har været særligt heldige, er prisstigningerne gået ned i deres lomme, fordi de enten har arbejdet i energisektoren eller eksempelvis fragtbranchen,” har det tidligere lydt fra Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen.

Hos SF er det særligt det historisk store overskud i A.P. Møller-Mærsk, som man har henvist til samt det forhold, at den danske rederi- og logistikkoncern som følge af den såkaldte tonnageskat slipper for den klassiske selskabsskat på 22 pct. og i stedet betalte 4 pct. i 2021.

(Artiklen fortsætter under billedet)

SF-formand Pia Olsen Dyhr | Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
SF-formand Pia Olsen Dyhr | Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

”Vi kan se, at Mærsk har haft en ekstra stor profit både i år og sidste år, og vi mener, at de beskattes meget lidt i dag. Vi mener, at de godt kan beskattes lidt mere som en engangsbeskatning på grund af inflationen,” har det tidligere lydt fra formand Pia Olsen Dyhr.

Mærsk opjusterede i august sine forventninger til 2022, så man nu forventer et driftsresultat på 37 mia. dollar, svarende til ca. 280 mia. kr.

Også Socialdemokratiet støtter idéen om en særlig beskatning af overnormale profitter, men har dog ikke fremlagt en konkret model.

Regeringspartiet har bl.a. bakket op om udspil fra EU-Kommissionen, som er på udkig efter at hente omkring 1000 mia. kr. hos energiselskaber, der har tjent styrtende på de stigende energipriser.

De bredeste skuldre

Flere aktører har imidlertid peget på generelle udfordringer i forhold til en bred særskat på ”overnormal profit” - herunder i forhold til at at definere, hvad der reelt er ”overnormal profit”, og hvilke brancher der skal inddrages, og hvilke der skal udelades.

Ifølge DSV’s Jens Bjørn Andersen bør politikerne dog helt holde sig fra at indføre en ny særskat. Han mener, at f.eks. DSV i forvejen giver rigeligt tilbage til samfundet.

”Vi har leveret et kæmpemæssigt samfundsbidrag i DSV igennem mange år. Vi har udført en yderst vigtig opgave for Danmark. Senest da coronakrisen ramte, hvor vi assisterede myndigheder og andre med at få de fornødne ting hjem fra Asien,” siger han.

”Desuden har vi en markant stigende medarbejderbase i Danmark, der går på arbejde hver dag og betaler en af verdens højeste indkomstskatter. Desuden betaler vi - med glæde - vores egen selskabsskat i DSV.”

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

På spørgsmålet om, hvorvidt dem med de bredeste skuldre - herunder dem som har tjent ekstra meget de seneste år - også må bære tilsvarende, svarer han:

”Det gør de i forvejen. Vi leverer rigtig meget,” siger han, inden han tilføjer, at han er ”med på, at det går begge veje.”

Han henviser til, at DSV under coronakrisen fik et - med hans ord - mindre beløb i coronastøtte, som dog hurtigt blev tilbagebetalt.

”Vi skyndte os at betale den tilbage, fordi vi ikke syntes, at vi i DSV havde brug for det. Sådan skal det også være.”

DSV-chef mærker krisens første tegn – men har ingen spareplaner klar i skuffen

DSV’s vejdivision lander en spids lavere end ventet

Lagerdivision hos DSV går frem men når ikke forventningerne

DSV-direktør: Kina er effektiv til at håndtere nedlukninger

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også