En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
02.12.2022kl. 14.07

Debat: Ny grøn strategi for tung transport må forholde sig til markedssituationen

”Ellastbiler er rasende dyre” og svære at bruge i praksis i dag. Derfor er der brug for en ”realistisk” politisk plan for omstillingen af den tunge transport, der også er åben for alternative teknologier, skriver chefkonsulent DTL i nyt debatindlæg på MobilityWatch.
Søren Büchmann Petersen, chefkonsulent DTL- Danske Vognmænd | Foto: Dtl/pr
Af Søren Büchmann Petersen, chefkonsulent DTL- Danske Vognmænd

Lastbilerne står for mellem tre og fire procent af Danmarks CO2-udledning.

Lastbilsproducenterne i vores store nabolande er i fuld gang med at udvikle køretøjerne, og der er mange forudsigelser af, at el-lastbiler er fremtidens løsning.

Det vil i øvrigt være en udvikling, som vil glæde DTL, da det ligger helt naturligt for vognmændene at vælge de løsninger, der fungerer bedst – praktisk og økonomisk.

Mange vognmænd nærer en forståelig frustration over, at de reelt ikke har mulighed for at komme i gang med at omstille forretningen og købe fossilfri lastbiler

Søren Büchmann Petersen, chefkonsulent DTL- Danske Vognmænd

Hvis forudsigelserne holder stik, arbejder tiden for el-lastbilerne, og de kan med tiden blive det rette valg for vognmanden.

I takt med at andre sektorer omstiller sig, kommer transportsektoren, i øvrigt sammen med landbruget, til at stå for en stadig større del af Danmarks samlede klimabelastning.

Vognmændene vil gerne være en del af den grønne omstilling, men vejen er ikke ligetil for en branche, som traditionelt har været præget af hård konkurrence, og hvor alternativerne til diesel foreløbig ikke er konkurrencedygtige.

Mange vognmænd nærer en forståelig frustration over, at de reelt ikke har mulighed for at komme i gang med at omstille forretningen og købe fossilfri lastbiler.

Når omstillingen går langsomt, skyldes det bl.a., at el-lastbiler er rasende dyre, og at de politiske signaler om andre grønne teknologier er uklare.

Dermed er der skabt en usikker situation for de mange vognmænd med grønne ambitioner.

Det er i sidste ende selvfølgelig et politisk spørgsmål, om Danmark skal bruge milliarder af offentlige midler på at give den nødvendige investeringsstøtte.

Og om erhvervslivet skal belastes med nye afgifter for med vold og magt at gøre grønne køretøjer konkurrencedygtige her og nu.

Den ideelle grønne løsning findes ikke

Der findes i dag ingen ideel teknisk løsning til vognmændenes grønne omstilling.

Alle alternativer til fossil diesel og diesellastbiler har fordele og ulemper, som må afvejes, og der findes p.t. ingen alternative teknologier, som er konkurrencedygtige over for fossil diesel.

Det billede kan naturligvis ændre sig, hvis ”super-el-lastbilen” med lang rækkevidde, kortvarig opladning når og hvor, der er brug for det, høj lasteevne og en pris, der kan matche dieselversionen, kommer. Men den har vognmændene foreløbig til gode at se.

Mange vognmænd nærer en forståelig frustration over, at de reelt ikke har mulighed for at komme i gang med at omstille forretningen og købe fossilfri lastbiler

Søren Büchmann Petersen, chefkonsulent DTL- Danske Vognmænd

Debatserie om omstilling af den tunge transport

MobilityWatch bringer en række debatindlæg fra aktører i og omkring transportbranchen, hvor de giver deres syn på, hvad en ny national strategi for omstillingen af den tunge transport bør indeholde.

Læs mere fra serien nedenfor:

Debat: Fragtdirektør efterlyser investeringer og støtte i omstilling af tung transport

Ny debatserie: Aktører tripper for en grøn strategi til den tunge transport

Relaterede artikler:

  • Foto: Tycho Gregers/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

    Ny debatserie: Aktører tripper for en grøn strategi til den tunge transport

  • Jørn P. Skov, topchef i Danske Fragtmænd | Foto: Danske Fragtmænd/pr

    Debat: Fragtdirektør efterlyser investeringer og støtte i omstilling af tung transport

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

For abonnenter

Flere aktører vil have nationalt videncenter på finansloven efter mistet finansieringaftale. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

For abonnenter

Læs også

Michael Ebbe, finansdirektør hos DSV | Foto: Dsv / Pr
Fragt og logistik

Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

DSV’s finansdirektør vil ikke kommentere, om den danske speditør er villig til at betale den pris, som DB Schenker rygtes at have. Men han understreger, at DSV har rigeligt med finansielle muskler til store opkøb.

For abonnenter

Foto: Pr / Ancotrans
Fragt og logistik

To selskaber satte sig tungt på støttepulje til ellastbiler

Energistyrelsen har for nylig fundet de virksomheder, der modtager støtte fra særlig statslig pulje, der skal udbrede grønne lastbiler.

For abonnenter

Transportminister Thomas Danielsen (V) | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Regeringen er på vej med grøn strategi for tung transport "hurtigst muligt"

Den tidligere S-regering kom aldrig med lovet strategi for omstillingen af den tunge transport. Ny SVM-regering arbejder på sagen, oplyser minister til MobilityWatch.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
  • Fransk samarbejde vil lette adgangen til brint på europæiske veje – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 3. feb.
  • DI: Lavere priser og enklere billetsystemer skal få flere over i bus og tog – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge