Debat: Ny grøn strategi for tung transport må forholde sig til markedssituationen

”Ellastbiler er rasende dyre” og svære at bruge i praksis i dag. Derfor er der brug for en ”realistisk” politisk plan for omstillingen af den tunge transport, der også er åben for alternative teknologier, skriver chefkonsulent DTL i nyt debatindlæg på MobilityWatch.
Søren Büchmann Petersen, chefkonsulent DTL- Danske Vognmænd | Foto: Dtl/pr
Søren Büchmann Petersen, chefkonsulent DTL- Danske Vognmænd | Foto: Dtl/pr
Af Søren Büchmann Petersen, chefkonsulent DTL- Danske Vognmænd

Lastbilerne står for mellem tre og fire procent af Danmarks CO2-udledning.

Lastbilsproducenterne i vores store nabolande er i fuld gang med at udvikle køretøjerne, og der er mange forudsigelser af, at el-lastbiler er fremtidens løsning.

Det vil i øvrigt være en udvikling, som vil glæde DTL, da det ligger helt naturligt for vognmændene at vælge de løsninger, der fungerer bedst – praktisk og økonomisk.

Hvis forudsigelserne holder stik, arbejder tiden for el-lastbilerne, og de kan med tiden blive det rette valg for vognmanden.

I takt med at andre sektorer omstiller sig, kommer transportsektoren, i øvrigt sammen med landbruget, til at stå for en stadig større del af Danmarks samlede klimabelastning.

Vognmændene vil gerne være en del af den grønne omstilling, men vejen er ikke ligetil for en branche, som traditionelt har været præget af hård konkurrence, og hvor alternativerne til diesel foreløbig ikke er konkurrencedygtige.

Mange vognmænd nærer en forståelig frustration over, at de reelt ikke har mulighed for at komme i gang med at omstille forretningen og købe fossilfri lastbiler.

Når omstillingen går langsomt, skyldes det bl.a., at el-lastbiler er rasende dyre, og at de politiske signaler om andre grønne teknologier er uklare.

Dermed er der skabt en usikker situation for de mange vognmænd med grønne ambitioner.

Det er i sidste ende selvfølgelig et politisk spørgsmål, om Danmark skal bruge milliarder af offentlige midler på at give den nødvendige investeringsstøtte.

Og om erhvervslivet skal belastes med nye afgifter for med vold og magt at gøre grønne køretøjer konkurrencedygtige her og nu.

Den ideelle grønne løsning findes ikke

Der findes i dag ingen ideel teknisk løsning til vognmændenes grønne omstilling.

Alle alternativer til fossil diesel og diesellastbiler har fordele og ulemper, som må afvejes, og der findes p.t. ingen alternative teknologier, som er konkurrencedygtige over for fossil diesel.

Det billede kan naturligvis ændre sig, hvis ”super-el-lastbilen” med lang rækkevidde, kortvarig opladning når og hvor, der er brug for det, høj lasteevne og en pris, der kan matche dieselversionen, kommer. Men den har vognmændene foreløbig til gode at se.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også