Speditør begynder vejen mod nyt – og langt sværere – klimamål

Leman har for første gang opgjort og sat et mål for, hvor meget CO2-udledningen fra underleverandører skal sænkes med. Direktør medgiver til MobilityWatch, at speditøren ikke er grøn frontløber – og at det heller ikke er nødvendigt for kunderne.
Foto: Pr / Leman
Foto: Pr / Leman

I de seneste år har den danske speditørkoncern Leman rykket markant på klimamålene for selskabets egen CO2-udledning.

Faktisk har selskabet allerede nu indfriet de hidtidige mål for 2030, og derfor skrues der op for ambitionerne.

Samtidig vil Leman nu for alvor gøre noget ved de indirekte udledninger, som både er langt større og mere udfordrende at reducere, da de kommer fra selskabets underleverandører.

”Den rejse bliver nok sværere end rejsen, som vi har været på indtil nu,” fortæller finansdirektør Christian Møller Laursen i et interview med MobilityWatch om selskabets nye klimaambitioner.

Sætter nye mål

Tidligere havde Leman en ambition om at reducere sin egen CO2-udledning – også kendt som scope 1 og 2 – med 30 pct. i 2030 set i forhold til 2020.

Men allerede i 2021 blev udledningen her reduceret med 28 pct., og de seneste tal tyder på, at reduktionen i 2022 ender på omkring 50 pct.

Christian Møller Laursen fortæller, at reduktionen bl.a. er sket ved indkøb af grøn strøm til de fleste af selskabets bygninger samt et frasalg af Lemans 12 egne lastbiler. 

Dertil kommer mindre tiltag som sænkning af temperaturen i bygninger og indkøb af eldrevne gaffeltrucks.

”Når man lægger det hele sammen, har det haft en ganske stor indflydelse på vores udledninger,” siger han.

Indsatsen betyder, at Leman i 2022 har haft en direkte udledning på ca. 1000 tons CO2, og den udledning kompenserer selskabet via plantning af træer. 

Som følge af indfrielsen af klimamålet før tid har Leman sat en ny ambition om at reducere udledningen med 60 pct. i 2030 sammenlignet med 2020. 

Det betyder, at Leman altså ”kun” skal finde yderligere 10 procentpoint i årene frem mod slutningen af årtiet for at indfri målet. 

Christian Møller Laursen medgiver, at det ikke lyder af meget, men det hænger ifølge ham sammen med, at der ”nok ikke er så meget mere, at vi realistisk set kan gøre på scope 1 og 2.”

”Vores fokus skal derfor være på scope 3,” siger han med henvisning til den indirekte udledning fra underleverandører, der står for den egentlige fragt af varer med f.eks. lastbiler, fly og skibe.

Det er den rejse, der bliver sværere end den hidtidige for Leman: 

”For det er nogle udledninger, som ikke er helt under vores kontrol, og hvor vi er meget afhængige af, hvad der sker med bl.a. den teknologiske udvikling i transportbranchen,” siger han.

150 gange større udledning

Scope 3 er - ligesom hos andre speditører - således her, hvor langt den største del af Lemans CO2-udledning kommer fra.

I 2022 har Leman for første gang fået lavet en opgørelse over udledningen fra underleverandørerne, og den ventes for hele året at lande på omkring 150.000 ton CO2. Altså 150 gange så meget som selskabets direkte udledninger.

Som noget nyt har Leman også sat et mål for CO2-reduktionen her. Det er dog procentuelt langt lavere end for scope 1 og 2 og lyder således på 30 pct. i 2035 sammenlignet med 2022. 

Det skyldes ifølge finansdirektøren, at Leman kun i mindre grad selv kan påvirke udviklingen. Som en mindre speditør kan selskabet således ikke presse kunderne i den grønne retning, mener han.

”Vi er jo ikke noget stort firma, så vi kan ikke redde verden,” fortæller Christian Møller Laursen.

”Men vi kan gøre det synligt for vores kunder, hvad CO2-udslippet er ved en given transport, sådan at kunderne får nogle valgmuligheder og får mulighed for at vælge en løsning, der minimerer udslippet,” siger han og nævner, at Leman desuden kan hyre leverandører, der går op i grøn omstilling. 

Men hvis I skal nå jeres klimamål, så skal der jo ske noget hos enten jer selv, kunderne eller leverandørerne?

”Jeg tror, at der er en teknologisk udvikling i gang, som hjælper os langt hen ad vejen,” siger han. 

”Når man kigger på, hvad de store rederier og producenter af lastbiler har af ting i deres pipeline, så vil CO2-udledningen per transportkilometer blive reduceret over de kommende år. Det er jeg ikke i tvivl om, og hvis vi så fra vores side kan gøre vores lille bidrag til at synliggøre, hvad der er den mest effektive måde til at transportere godset på, så kunderne bliver ledt i den rigtige retning, så tror jeg godt, at vi kan komme langt.”

Ingen ”præcis sti” mod mål

Christian Møller Laursen fortæller, at Leman ikke har nogen planer om at være frontrunner på klimaområdet - netop på grund af selskabets størrelse - men omvendt vil Greve-selskabet gerne vise ansvarlighed. 

Sammenligner man Lemans mål med andre selskaber på området, ligger selskabet da heller ikke i top.

Speditøren DSV, der er blandt de globale markedsledere, har en scope 3-målsætning om en reduktion på 30 pct. i 2030 sammenlignet med 2019, og selskabet har tidligere meldt ud, at man vil øge målet.

Det betydeligt mindre SDK Freja lancerede for nylig et reduktionsmål for scope 3 på 50 pct. - dog først i 2040 - og endelig har rederi- og logistikkæmpen A.P. Møller-Mærsk sat et mål om at være fuldstændig klimaneutral i 2040 på tværs af alle scopes.

Christian Møller Laursen fortæller, at Leman har skelet til andre aktører på området, da man satte det nye klimamål. Samtidig er målet sat ud fra en ”fornemmelse” af, hvad der på den ene side er ambitiøst, og hvad der på den anden side er realistisk at indfri. 

”Vi har jo ikke en præcis sti for, hvordan vi når de 30 pct. i 2035 (i scope 3-mål, red.), så det er et ambitiøst mål, men som vi trods alt tror, at vi har en chance for at opnå,” siger han.

(Artiklen fortsætter under billedet)

For at reducere CO2-aftrykket har Leman i de seneste år bl.a. indkøbt grøn strøm til mange af sine bygninger. | Foto: Leman / Pr
For at reducere CO2-aftrykket har Leman i de seneste år bl.a. indkøbt grøn strøm til mange af sine bygninger. | Foto: Leman / Pr

På spørgsmålet, om Leman har overvejet at sætte højere klimamål og på den baggrund markedsføre sig som et mere bæredygtighed logistikselskab, svarer Christian Møller Laursen:

”Selv om det er vigtigt, at man er i stand til demonstrere ansvarlighed over for kunderne på det her område, så er det måske ikke super vigtigt, at man er førende i industrien. Man behøver ikke at være nummer ét på den grønne omstilling for at møde de kriterier, som en kunde vil have fra logistikleverandører. Der er mange parametre i spil i sådan en proces, hvor den grønne profil kun er ét af dem.” 

Er det en anden måde at sige, at kunderne stadig vægter pris over grønne ambitioner?

”Det er der nok nogle kunder, som gør. Men der er også nogle, der vægter begge dele, og som laver en afvejning. Men jeg tror ikke, at der er så mange kunder, der vægter den grønne omstilling over alt andet,” siger han. 

”Det er også derfor, at jeg ikke tror, at det er det rigtige at gå all in på at blive førende i industrien inden for bæredygtighed. Det marked er ikke stort nok. Men dels for vores egen skyld, fordi vi gerne vil give vores eget bidrag til den grønne omstilling, men også fordi det er relevant for stadig flere kunder at vise ansvarlighed, har vi følt, at vi er landet på det rigtige niveau.”

I stedet for at være frontløber på klimaområdet har Leman derfor en målsætning om at være ”fast follower”

”Når der er nogle løsninger, som har vist, at de virker, så vil vi være hurtige til at samle dem op og implementere dem,” siger finansdirektøren og fortæller, at selskabet over de kommende år f.eks. vil investere i solceller på taget af selskabets bygninger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også