Økonom: Realistisk at genskabe købekraft med nyt forlig

Det andet gennembrudsforlig i overenskomstforhandlingerne er torsdag faldet på plads på transportområdet.
Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Den tårnhøje inflation har gjort ondt i mange danske hjem, hvor pengene pludselig ikke har rakt lige så langt, som de plejer.

Lønnen er slet ikke steget så meget som priserne, og reallønnen har derfor oplevet det største fald i nyere tid.

Men de lønstigninger, der lægges op til i forliget til de nye overenskomster på transportområdet, kan være med til at ændre det.

”Der skal en hel del til for at komme tilbage, for vi har virkelig tabt realløn i et uhørt omfang,” siger Las Olsen, cheføkonom i Danske Bank.

”Men aftalen har en realistisk chance for at genskabe reallønnen, så købekraften i anden del af næste år er nogenlunde tilbage på det niveau, den var, inden inflationen eksploderede sidste år,” siger han.

Han understreger, at det ikke er sikkert, at alle de over 600.000 privatansatte, der skal have nye overenskomster, får lige så store lønstigninger som på transportområdet.

Forliget, der ifølge 3F Transport giver 11-12 procent ekstra i løn, når alt regnes med, er dog et af de to gennembrudsforlig.

Det lægger linjen for det, der hedder normallønsområdet, hvor lønnen i høj grad aftales direkte ved de centrale lønforhandlinger.

På det andet område - minimallønsområdet, der dækker omkring 80 procent af det private arbejdsmarked - bliver der aftalt en mindsteløn, som medarbejderen som minimum skal have. Den endelige løn aftales lokalt i virksomheden.

Her leverede industrien forrige weekend gennembrudsforliget, hvor lønnen stiger mindst fire procent over to år. Oven i det kommer lønstigninger, der aftales lokalt - traditionelt to tredjedele af lønnen.

De høje prisstigninger har naturligt medført krav om store lønstigninger, hvilket har givet frygt for det, der kaldes en løn-pris-spiral.

Her vil den højere løn øge virksomhedernes omkostninger, hvilket får dem til at hæve priserne, og de to vil fortsatte jagten af hinanden.

Ifølge Las Olsen fra Danske Bank har vi dog lige nu ikke en sådan spiral.

”Det virker mere som om, at man går efter at kompensere for den inflation, der allerede er sket, mere end at tage højde en for høj inflation ude i fremtiden, hvilket var det, der ville kendetegne en sådan spiral.”

”Men det er klart, at hvis lønstigningerne bliver ved på det her niveau, så får vi ikke inflationen tilbage på to procent (Den Europæiske Centralbanks mål, red.) i længden,” siger han.

Om forligene, der nu er på plads, bliver til virkelighed, afhænger af, om de på et senere tidspunkt stemmes igennem i fagforeningerne.

Der mangler dog flere forlig, inden at forligsmanden samler det hele til det mæglingsforslag, der skal stemmes om.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også