Aalborg Havn mærker igen medvind efter tab af storkunde: "Det går klart i den rigtige retning"

Alligevel forventer havnen at tjene en smule færre penge i 2024, da der investeres på den længere bane, forklarer topchef.
Kristian Thulesen Dahl er adm. direktør for Port of Aalborg, selskabet bag Aalborg Havn. | Foto: PR / Port of Aalborg
Kristian Thulesen Dahl er adm. direktør for Port of Aalborg, selskabet bag Aalborg Havn. | Foto: PR / Port of Aalborg

Efter et udfordrende 2023 har Port of Aalborg oplevet stigende godsmængder i containerterminalen i begyndelsen af året.

Det fortæller Kristian Thulesen Dahl, direktør i selskabet bag Aalborg Havn, til MobilityWatch.

”Det går klart i den rigtige retning, men fra et lavt udgangspunkt i forhold til det, vi gerne vil,” siger havnedirektøren.

2023 blev det første hele år i havnen uden trafik fra det grønlandske rederi Royal Arctic Line, der stod for omkring 10 pct. af havnens omsætning, og som indtil afskeden i midten af 2022 også stod for driften af containerterminalen i Aalborg Havn.

Den driftsopgave har Port of Aalborg selv overtaget, og ifølge Thulesen Dahl havde havnen i januar et enkelt skibsanløb, der indeholdt samme mængde containere som i hele januar 2023.

”Det vidner bare om, at det her skal løbes i gang. Det nordjyske erhvervsliv skal vide, at vi har en driftig containerterminal, som man kan regne med. Der har været vækst gennem hele 2023, som er fortsat ind i 2024,” siger han.

Lavere overskud i 2024

I første kvartal af 2024 har Aalborg Havn således haft 600.000 ton gods mod 498.000 ton gods i samme kvartal 2023. Det svarer til en stigning på godt 20 pct.

Holder Aalborg Havn det niveau, vil årets godsmængder lande på niveau med de 2,4 mio. ton gods i 2022, mens der stadig vil være et stykke op til niveauet i 2021 på 2,8 mio. ton gods.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Alligevel forventer havnedirektøren at se overskuddet før skat falde en spids i 2024 til mellem 30-35 mio. kr. fra de 37 mio. kr., der blev indkasseret i 2023, og som var langt under 2022-resultatet på 76 mio. kr..

Det hænger sammen med en række investeringer, havnen foretager, som skal give gevinst på længere sigt, pointerer Kristian Thulesen Dahl.

”Så når vi udvikler et areal på 110.000 kvadratmeter til CS Wind Offshore (tidligere Bladt Industries, red.), så er det jo også for, at Aalborg nu er et sted for de her helt tunge ting inden for vindindustrien,” nævner han som eksempel.

Er stort set kommet sig over mistet storkunde

Kristian Thulesen Dahl startede som direktør i Port of Aalborg i august 2022 kort tid efter sit exit som formand for Dansk Folkeparti.

”Noget af det første, jeg blev mødt med, var et spørgsmål om, hvad jeg egentlig skulle lave,” siger direktøren.

Han henviser netop til bruddet med Grønlandstrafikken, som fik flere til at mene, at der ikke længere var noget grundlag for at drive en havn i Aalborg, lyder det fra Kristian Thulesen Dahl.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Port of Aalborg ligger øst for Aalborg, ud til Limfjorden. | Foto: PR / Port of Aalborg
Port of Aalborg ligger øst for Aalborg, ud til Limfjorden. | Foto: PR / Port of Aalborg

”Det vidste vi selvfølgelig godt, der var, for selvfølgelig er Aalborg Havn meget andet end Grønlandstrafikken,” siger han.

”Men det var så stor en del af identiteten, og en aktivitet med stor økonomisk påvirkning, så jeg forstod jo godt spørgsmålet.”

Det kom da også til at påvirke havnen, der både mistede godsmængder og lejeindtægter, mens der kom nye omkostninger i lyset af, at havnen nu selv skulle stå for driften af containerterminalen.

Kristian Thulesen Dahl mener dog, at Port of Aalborg i dag stort set er kommet sig over den mistede forretning. 

Det skyldes både stigningen i godsmængderne, og at det særligt i andet halvår af 2023 er lykkedes at få genudlejet store dele af de lejemål, som blev opsagt i forbindelse med Royal Arctic Lines flytning til Aarhus.

”Den udvikling er simpelthen gået stærkere, end vi troede, den ville,” konstaterer han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også