DSV-direktør er forsigtig optimist med hensyn til vækstopsving senere i år

”Vi er forsigtige optimister,” lyder det fra DSV-topchef Jens Lund om udviklingen i resten af 2024.
Jens Lund, adm. direktør i DSV. | Foto: Pr / Dsv
Jens Lund, adm. direktør i DSV. | Foto: Pr / Dsv
AF MARKETWIRE

DSV håber på øget volumenvækst senere på året, efter at den danske transport- og logistikkæmpe har været udfordret af svage fragtmarkeder i en længere periode.

Det siger administrerende direktør, Jens Lund, efter DSV’s regnskab for første kvartal.

Den nedadrettede tendens ser ud til at have nået et bundniveau, forklarer topchefen, der dog ikke helt tør spå om, hvornår det for alvor vender op igen.

”Vi ser ind i, at der formentlig kommer en bedring i løbet af måske andet, tredje eller fjerde kvartal. Eller noget i den still,” fortæller Jens Lund, der henviser til, at han hører lidt mere optimisme i markedet.

Den fortsat høje inflation i USA er ifølge Jens Lund dog fortsat en faktor, som han umiddelbart ikke kan overskue konsekvenserne af.

Han henviser også til de store analysehuse, der spår en global BNP-vækst i år til at ligge på 3 pct. Det er i den lave ende af det historiske gennemsnit på 4-5 pct.

”Vi ligger jo i den lave ende, så vi er forsigtige optimister, det vil jeg sige. Men der er heller ikke mere end det,” udtaler DSV’s administrerende direktør.

Et presset marked uden nævneværdig vækst kan ifølge topchefen opvejes ved at tage markedsandele.

”Så lang tid du tager markedsandele, så gør det jo i princippet ikke noget, at det niveau, det varer lidt længere,” udtaler Jens Lund, der fortsætter:

”Fordi så kan du stadigvæk holde din forretning i gang og udnytte den kapacitet, som ligger i forretningen. Det er jo sådan, at vi har øget vores produktivitet ret meget over den senere periode.”

Når produktiviteten bliver øget, så skal DSV have noget mere volumen ind.

”Det er jo selvfølgelig nemmere at få mere volumen ind, på et marked det stiger, end når det er fladt. Men når vi så har et værditilbud, som kunderne godt kan lide, så vil vi selvfølgelig gerne have markedsandele,” siger Jens Lund.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også