"Betænkeligt og usmageligt": Natos danske logistikleverandør bidrager til russisk statskasse

Det har tidligere mødt kritik, at Scan Global Logistics er leverandør til det danske forsvar, mens selskabet fragter gods via Rusland. Flere kritiserer nu, at virksomheden også er leverandør til Nato.
Togfragt fra Asien gennem Rusland til Europa er blevet en mere populær transportform de seneste måneder som følge af uroen i Det Røde Hav, der har forlænget transittiderne på søfragt markant. | Foto: Lehtikuva/Reuters/Ritzau Scanpix
Togfragt fra Asien gennem Rusland til Europa er blevet en mere populær transportform de seneste måneder som følge af uroen i Det Røde Hav, der har forlænget transittiderne på søfragt markant. | Foto: Lehtikuva/Reuters/Ritzau Scanpix

Nato er som verdens mægtigste forsvarsalliance en vigtig støtte og allieret for Ukraine i landets krig mod Rusland. 

Ikke desto mindre kan MobilityWatch nu fortælle, at Natos logistikpartner - modsat flere andre selskaber - har valgt at fortsætte med at fragte gods gennem Rusland, hvilket bidrager til den russiske stats økonomi.

Der er tale om den danske speditør Scan Global Logistics, som løser en række logistikopgaver for Nato i forbindelse med bl.a. transport af militært udstyr til øvelser og internationale missioner. 

Modsat f.eks. DSV og A.P. Møller-Mærsk har logistikselskabet valgt at fortsætte med at fragte gods på den russiske jernbane via underleverandører. Det vækker nu kritik fra flere kanter.

”Det, synes jeg, er dybt problematisk,” siger Karsten Hønge, udenrigsordfører for SF og næstformand for Natos Parlamentariske Forsamling i Folketinget, til MobilityWatch.

”Nato bør have en forhandling med virksomheden om, at de forsøger at ride på flere heste,” tilføjer han og understreger, at han vil følge op på sagen.

MobilityWatch har flere gange forsøgt at få en kommentar fra Nato, men uden held. 

Kan være i en vanskelig situation

Det har for nylig vakt kritik, at Scan Global Logistics fortsat fragter gods gennem Rusland, i lyset af at selskabet har en stor kontrakt med det danske forsvar, der har en værdi af 1,8 mia. kr.

Udover DSV og Mærsk har blandt andre også logistikselskaberne NTG og Leman fravalgt metoden med tog fragt via Rusland af etiske årsager. 

Scan Global selv har understreget, at man blot efterkommer ønsket fra flere kunder, når man benytter den russiske jernbane, og at man ”overholder alle regler”.

Netop togfragt via Rusland er taget til de seneste måneder, efter uro i Det Røde Hav har tvunget rederierne til at sejle uden om Afrika, hvilket har forlænget transittiden markant. Samtidig er togfragt en langt billigere løsning end fragt med fly.

Scan Global har tidligere oplyst til MobilityWatch, at selskabet arrangerer fragt af ca. 10.000 containere via den russiske jernbane om året. Fragt, som foregår med tyske DB Cargo som underleverandør.

På Scan Globals hjemmeside fremgår det, at man – udover det danske forsvar – også samarbejder med Nato, FN og en række landes forsvarsministerier, herunder det amerikanske.

At forsvarsalliancen samarbejder med et selskab, som fortsat fragter gods gennem Rusland, undrer Peter Viggo Jakobsen, lektor ved Institut for Strategi og Krigsstudier på Forsvarsakademiet, hvor han bl.a. forsker i Nato og civil-militært samarbejde.

”Hvis der er alternativer, hvor man kan samarbejde med firmaer, der ikke indgår i den russiske krigsøkonomi, siger det selvfølgelig sig selv, at det godt nok er mærkeligt, hvis man ikke benytter dem. Så er det, fordi man ikke er opmærksom nok på det eller har sat sig ordentligt ind i tingene, for selvfølgelig skal man gøre det,” siger han.

”Betænkeligt og usmageligt”

Samarbejdet mellem Nato og Scan Global skaber også panderynker hos Jacob Kaarsbo, der er senioranalytiker i Tænketanken Europa med fokus på sikkerhedspolitik.

Han understreger, at han ikke kender sagen i detaljer, men undrer sig over, at Nato tilsyneladende ikke har som krav til dets samarbejdspartnere, at disse ikke har aktiviteter, der går gennem Rusland.

”Det bør være en betingelse for at være leverandør til Nato, at du ikke samtidig bedriver forretning i Rusland,” siger han og tilføjer:

”Det hjælper med at holde den krigsmaskine, vi prøver at bekæmpe, kørende. Det er både betænkeligt og usmageligt.”

Hos Danmarksdemokraterne mener Peter Skaarup, der bl.a. er medlem af Det Udenrigspolitiske Nævn og Natos Parlamentariske Forsamling, at sagen kalder på strammere sanktioner på området.

Selvom Scan Global Logistics overholder gældende lovgivning, peger ordføreren på, at det alligevel konflikter med Vestens tilgang til krigen i Ukraine.

”Ånden i vores tilgang til Rusland på grund af Ukraine-krigen er jo helt klar, nemlig at vi ikke skal samarbejde med russerne, fordi de udgør en trussel mod de vestlige lande, herunder Nato,” siger Peter Skaarup, som mener, der er behov for, at regeringen går ind i sagen.

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) har tidligere erklæret sig villig til at se på mulighederne for at bremse fragten gennem Rusland. 

MobilityWatch har foreholdt ministeren, at Natos samarbejdspartner altså fortsat fragter gods gennem Rusland. Her henholder ministeren sig imidlertid til, at selskabet overholder lovgivningen.

”Så længe virksomhederne arbejder inden for rammerne af lovgivningen, kan vi ikke diktere, hvad forskellige virksomheder derudover bør gøre. Samtidig skal virksomhederne overveje, hvordan de stiller sig,” lyder det i et svar sendt gennem Udenrigsministeriets presseafdeling.

MobilityWatch forelagde i sidste uge kritikken for Scan Global Logistics, men det har ikke været muligt at få et svar inden deadline.

Læs mere om det kritiserede samarbejde mellem Scan Global Logistics og Forsvaret i artiklerne nedenfor:

Forsvarets foretrukne transportselskab sender stadig varer gennem Rusland: ”Det lyder fuldkommen vanvittigt”

Forsvarets transportleverandør står fast på fragt gennem Rusland: ”Vi overholder alle regler”

Forsvaret undersøger aftale med Scan Global efter kritik

Forsvarets leverandør fortsætter fragt via Rusland – DSV siger nej: ”Det koster os selvfølgelig”

Transportlobbyer bakker op om Scan Global efter kritik: ”Udskamning” er ”ikke en retsstat værdig”

Trods efterspørgsel fra kunder kalder NTG fragt gennem Rusland ”et decideret no go”

Minister afviser at ændre kritiseret forsvarsaftale: Scan Global kan fortsætte togfragt gennem Rusland

Forsvarsministeren skal svare på spørgsmål om russisk togfragt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår