Trafikplaner for Holmene i København møder kritik

Flere kritiserer planerne for kollektiv trafik i forbindelse med opførelsen af de kunstige øer Holmene i Hvidovre.
Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix

Trafikplanlægningen i forbindelse med de planlagte kunstige øer Holmene i Hvidovre Kommune får nu kritik fra flere sider, fordi den kollektive transport til øerne ikke er godt nok gennemtænkt, skriver Mobilitytech.

Kritikken skyldes, at Hvidovre vil søge dispensation fra det såkaldte stationsnærhedsprincip, som indebærer, at nye, større arbejdspladser bygges inden for 600 meters gåafstand af en station.

I stedet skal to ­højklassede buslinjer til Avedøre Holme skal løse problemet, hvoraf en af dem en såkaldt BRT-linje i eget tracé, men flere mener, at biltrafikken vil vinde over den offentlige transport ved sådan en løsning.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

"Hvis Holmene alene betjenes af en ‘blindtarms’-BRT-bus, vil langt de fleste medarbejdere jo skulle skifte til den fra de toglinjer, den krydser, for at komme på arbejde. Det vil give en relativt lang og besværlig rejse," lyder det fra leder af Division for Transport på Danmarks Tekniske Universitet, Otto Anker Nielsen, ligesom formand for Foreningen af Byplanlæggere, Peer Frank, er kritisk.

Trafikforsker: Aarhus er for lille til en letbane 

Togproducent afviser dansk frygt for langsigtet coronaeffekt på kollektiv trafik 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også