CO2 fra den tredje limfjordsforbindelses anlægsfase fjerner økonomisk gevinst

Et samfundsøkonomisk overskud kan blive vendt til et underskud, hvis man medregner prisen på udledt CO2 fra anlægsfasen af den tredje limfjordsforbindelse.
Den tredje limfjordsforbindelse skal gå hen over øen Egholm. | Foto: Finn Frandsen
Den tredje limfjordsforbindelse skal gå hen over øen Egholm. | Foto: Finn Frandsen

I sommerens infrastrukturaftale, som blev præsenteret af samtlige partier i Folketinget, blev det endeligt vedtaget, at der skal bygges en tredje limfjordsforbindelse, som er beregnet til at give en samfundsøkonomisk gevinst på 242 mio. kr.

Men ifølge en beregning fra Mobilitytech ville projektet på ingen måde være rentabelt, hvis anlægsfasens CO2-udledning, der af Vejdirektoratet er estimeret til 262.000 ton, var medregnet.

"Angiveligt vil anlægget af den tredje limfjordsforbindelse udlede 262.000 ton CO2. Det skyldes brug af primært cement, grus, asfalt, stål, såvel som energi til entreprenørmaskiner og transport af materialer. Der vil i øvrigt også være CO2-udledning ved drift og vedligehold af forbindelsen. Det er jo en ganske betydelig CO2-udledning, der kommer før projektets åbning, og dermed ville påvirke beregningerne ret meget," lyder det fra Otto Anker Nielsen, der er professor ved DTU Transport.

Mediet skriver, at en CO2-pris på de nuværende 430 kr. pr. ton, som stiger til 500 kr. i 2030 vil sluge en stor del af projektets samfundsøkonomiske overskud, mens Klimarådets anbefalede afgift på 1500 kr. pr. ton vil give en ekstraomkostning på op mod 400 mio. kr. og dermed gøre projektets interne rente negativ.

Danmark har fået en ny infrastrukturplan – få overblikket her

Trods kritik ser minister stor støtte til Egholm-rute: "Er man i tvivl, så tag en tur rundt i Nordjylland" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også