MobilityWatch

Pensionskæmpe kalder investeringer i ladeinfrastruktur "spændende" – men ser flere udfordringer

Investeringer i grøn transport er et interessant område, som pensionsselskabet PFA har et øget fokus på, fortæller chef for bæredygtige investeringer. Investeringer i ladeinfrastruktur er imidlertid langt nede på listen. MobilityWatch ser i nyt tema på store, danske investorers appetit på transportsektoren.

Christian Storm Schubart, chef for bæredygtige investeringer i PFA | Foto: PR / PFA

248 mia. kr. af danskernes pensionsformuer er lige nu placeret i grønne investeringer – et beløb, der skal vokse til 500 mia. kr. i 2030.

En del af de mange milliarder går og skal gå til omstillingen af transportsektoren, men et hjørne af den har endnu ikke for alvor kunne tiltrække pensionspengene.

Markedet for ladestandere til elbiler er i øjeblikket under pres for at kunne facilitere det voksende antal elbiler på de danske veje. I august blev der etableret 600 nye ladesteder, hvilket er ny rekord, men til gengæld er antallet af ladepunkter pr. elbil faldet til ét ladepunkt per 11 elbiler fra ét ladepunkt per 4 elbiler i 2018.

Det blev i sommer vedtaget, at en halv mia. af danskernes skattekroner skal være med til at finansiere etablering af ladestandere frem mod 2035, men udsigterne til at pensionspengene også skal gå den vej, er til gengæld mere tvivlsomme.

Hos PFA har man således ikke kastet penge efter ladestanderprojekter endnu, fortæller Christian Storm Schubart, chef for bæredygtige investeringer i PFA, men man følger dog med i, hvad der sker på området.

"Det er ikke et område, vi har inde på bøgerne, men det er et område, som vi synes er ret interessant. At kunne oplade biler og lastbiler er en ret væsentlig del af infrastrukturen, som skal udbygges," siger han til MobilityWatch.

Mere fokus i fremtiden

Generelt ser Christian Storm Schubart elektrificeringen af transporten som et ganske interessant område. Derfor følger man hos PFA også med i, hvad der sker på de større linjer nede i Bruxelles, og her synes der at være klare indikationer på, hvilken vej vinden blæser, mener den ESG-ansvarlige.

"Fra EU er det helt tydeligt, at eldrevne biler kommer til at være en ret stor komponent i måden, vi kommer til at kæmpe mod klimapåvirkning på – hele omstillingen af transportsektoren. Der er helt klart et behov for en ladeinfrastruktur, så du kan fylde strøm på, når du er ude på vejene – meget bedre end det er i dag. Så det er helt klart et område, som vil få mere fokus generelt set," siger han.

For nuværende er ladestandere til elbiler imidlertid ikke andet end dét for PFA; noget, som man holder øje med.

Det skal op i en vis størrelse, før det giver mening for store investorer at bide til.

Christian Storm Schubart, ESG-ansvarlig i PFA

Generelt er det nemlig meget begrænset, hvor mange ladestanderprojekter der står og savner investeringer fra institutionelle investorer som eksempelvis PFA.

Flere stemmer i branchen har ellers efterspurgt et større fokus på såkaldte OPP-samarbejder, altså samarbejdsaftaler mellem offentlige og private aktører, for at sætte skub i store investorers engagement i ladeinfrastrukturen. Mere konkret ville det skulle ske ved, at private investorer bidrager med kapital og udførelse af projekterne, mens infrastrukturen vil være offentligt ejet.

En barriere for PFA, som tingene er lige nu, fortæller Christian Storm Schubart, er dog, at projekterne sjældent har en størrelse, hvor det giver mening for et pensionsselskab at investere.

"Det skal op i en vis størrelse, før det giver mening for store investorer at bide til. Det kan også være noget, der bliver modnet over tid, og som bliver interessant for os – men om det direkte er en barriere, eller om vi bare ikke har set den gode case endnu, det skal jeg ikke kunne sige."

Andre led i kæden

PFA har imidlertid investeret penge i en anden del af den grønne transport.

Pensionskassen har, som en række andre pensionsselskaber i øvrigt, således investeret penge i det svenske selskab Northvolt, der udvikler batterier til elbiler, og som har som ambition at gøre det på en bæredygtig måde.

Christian Storm Schubart kalder selskabet en "spændende case", og netop Northvolt-investeringen er et eksempel på, at flere forskellige led i forsyningskæden til den grønne transport potentielt kan være interessant for pensionskasser at investere i, påpeger han.

For investeringer i grøn transport gælder dog samme princip som for alle andre af PFA's investeringer:

"Det, vi er interesseret i helt grundlæggende, er investeringer, der leverer høje, risikojusterede afkast – og gerne grønne investeringer selvfølgelig. Så når de ting går hånd i hånd, som vi har set med Northvolt, så er andre cases jo også interessante."

NCC laver frivillig tyvstart på klimakrav til dansk infrastruktur

Engelbrecht svarer på ladestanderkritik: "Det er en lille smule pauvert" 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs