Tysk jernbane står til at blive forsinket til Femern-tunnelens planlagte indvielse

Jernbanen på den tyske side af Femern-forbindelsen bliver formentlig ikke færdig til tiden, hvilket ærgrer transportministeren.
Foto: Femern A/S/PR
Foto: Femern A/S/PR

Jernbaneskinnerne på den tyske side af Femern-forbindelsen når formentlig ikke at være klar til togdrift ved den forventede indvielse af tunnelen i 2029. Det skriver TV2 Øst.

Togdriften fra Femern Bælt-tunnelen og videre ned i Tyskland meldes i hvert fald forsinket på nuværende tidspunkt, lyder det i en orientering til Folketingets Transportudvalg fra transportminister Trine Bramsen (S), der overfor TV2 Øst ærgrer sig over en mulig forsinkelse.

”Det er ikke i orden, hvis de bliver forsinkede, det er det hverken for de mange danske borgere, der skal bruge det, men altså heller ikke for de tyske eller for den sags skyld andre borgere, som skal have stor gavn af det her,” siger Trine Bramsen.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her.

Selskabet DB Netz AG har ansvaret for udbygningen af den 88 kilometer jernbane fra Femern til Lübeck - og bygherren Femern A/S vurderer i et notat, at den tyske tidsplan for færdiggørelsen af jernbanen er optimistisk.

Forsinkelsen vil også have en økonomisk effekt for selve Femern-forbindelsen, da der vil være færre indtægter så længe, der ikke kan køre tog gennem tunnelen, men ifølge Femern A/S vil det dog kun ”påvirke projektets tilbagebetalingstid marginalt”.

Femernforbindelsen kan stå foran ekstraregning


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også