10 millioner liter brændstof skal for alvor sparke gang i bæredygtig luftfart i Danmark

Særligt inden for luftfragt er der et stort potentiale for grønnere flyvninger, mener brændstofleverandør, der netop har taget et ombygget tankanlæg i København i brug.
Sune Petersen, der står i spidsen for afdelingen Sustainability & Strategy hos DCC & Shell Aviation i Danmark, og Karl Henrik Dahl, adm. direktør for Oiltanking Copenhagen. | Foto: Christoffer Regild
Sune Petersen, der står i spidsen for afdelingen Sustainability & Strategy hos DCC & Shell Aviation i Danmark, og Karl Henrik Dahl, adm. direktør for Oiltanking Copenhagen. | Foto: Christoffer Regild

Søndag kl. 16 ankom et skib til København med en helt særlig last.

I de hvide rør på Prøvestenen i København blev der således for første gang trukket bæredygtigt flybrændstof, også kendt som SAF, hen til en af de store tanke, hvor alt flybrændstof til Københavns Lufthavn opbevares i dag.

Der var tale om en helt særlig operation, hvor rørene først skulle tømmes for almindeligt flybrændstof, før det mere grønne brændstof kunne pumpes fra kajen og over til en særlig tank, der er i løbet af de seneste måneder er blevet ombygget til formålet.

Helt specifikt er der tale om den store tank nummer 58, som står i udkanten af området med en gul trappe snoende op langs siden. 

Her skal det bæredygtige flybrændstof fremover opbevares, indtil det enten sendes gennem 10 km lange rør over til flyselskaberne i Kastrup eller hældes på tankvogne, der kan køre brændstoffet til eksempelvis Sønderborg eller Billund Lufthavn.

”Det er et af de mere bemærkelsesværdige initiativer. Der findes ikke mange steder i Europa, hvor du har et reelt lager af SAF i dag,” siger Sune Petersen, der står i spidsen for afdelingen Sustainability & Strategy hos DCC & Shell Aviation i Danmark, der har indkøbt brændstoffet.

Der er tale om næste skridt for brændstofleverandøren, som for tre år siden leverede den første portion af bæredygtigt flybrændstof på en tankbil til flyselskabet Alsie Express i Sønderborg.

Siden da er efterspørgslen ifølge Sune Petersen kun steget, og derfor står DCC & Shell Aviation i dag i en situation, hvor de kan tage en mængde SAF hjem, der kan fylde tank 58, som har en kapacitet på ca. 10 mio. liter.

”Der har egentlig været initiativer i løbet af de sidste to til tre år, som bygger op til der, hvor vi er i dag. Vi kan mærke, at der er en større efterspørgsel. Vi startede med indenrigsruten (fra Sønderborg, red.), og så lavede vi en aftale med Air Greenland i foråret. Nu ser vi også en stigende interesse fra forretningsrejsende og rigtig stor interesse fra fragtmarkedet,” siger Sune Petersen.

Men selvom der nu ligger 10 mio. liter SAF i udkanten af København, er der ingen garantier for forsyningssikkerheden, lyder det.

Svært at skaffe

Det er nemlig generelt ikke nogen nem opgave at skaffe SAF, fortæller Karl Henrik Dahl, der er adm. direktør for Oiltanking Copenhagen, der ejer tanken og opbevarer flybrændstoffet for DCC & Shell Aviation. 

Det skyldes, at der findes en begrænset produktion af bæredygtigt flybrændstof på verdensplan – som i det her tilfælde produceres af bioaffald, som eksempelvis rester fra fritureolie.

”Det har historisk set været lidt af en udfordring at få fat i de her molekyler, fordi der ikke er nok af det, og der er mange andre større lufthavne end København, hvor der også er efterspørgsel på det her,” siger Karl Henrik Dahl.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Første skib med SAF, der ankom til København den 10. september. | Foto: Christoffer Regild
Første skib med SAF, der ankom til København den 10. september. | Foto: Christoffer Regild

Derudover er der også lande som eksempelvis Norge og Sverige, som stiller krav til en iblanding af SAF på alle flyvninger. Dermed ryger meget af den bæredygtige flybrændstof, som er på markedet, til de lande, hvor det er et krav om at anvende det. 

Grunden til, at det alligevel er lykkedes at få brændstoffet til København, skyldes for det første, at produktionen af SAF er i vækst. Men det skyldes i høj grad også den efterspørgsel, som der er i Danmark, forklarer Sune Petersen.

”Det har bygget sig op i så relativt store mængder, så der reelt set er et behov i Danmark,” siger Sune Petersen.

Siden den første leverance af SAF for DCC & Shell Aviation til Sønderborg Lufthavn har brændstofleverandøren arbejdet på at finde en løsning på, hvordan man kunne få en større leverance i Danmark.

Og selvom der er en begrænset mængde af SAF derude, forventer DCC & Shell Aviation at kunne sikre forsyningen til København gennem samarbejdspartnere.

Så det er ikke, fordi I kan løbe tør, hvis der pludselig er en masse selskaber, der gerne vil bruge det?

”Det kan jeg ikke garantere. Vi står ikke for produktionen. Vi står for at købe det ind og så forsyne det ind til lufthavnene, så jeg kommer ikke til at garantere, at hvis lige pludselig alle skulle have det, at vi så nødvendigvis kan finde det. Men det er ikke en udfordring lige nu for os,” siger Sune Petersen.

Stor interesse fra luftfragt

DCC & Shell Aviation forventer, at de 10 mio. liter SAF i København vil kunne holde året ud. Der er således ikke planer om, at få et nyt skib til Prøvestenen med bæredygtigt flybrændstof før engang i starten af 2024.

Sune Petersen fortæller, at det ikke kun er Alsie Express og Air Greenland, der er interesseret i DCC & Shell Aviations bæredygtige flybrændstof. 

Der er således flere større initiativer på vej, fortæller han – dog uden at komme nærmere ind på, hvilke specifikke selskaber der er interesseret i at købe ind på SAF.

”Efterspørgslen tager sig ud på flere forskellige aktører. Det er både rutetrafik, men også på fragtmarkedet, forretningsrejsende og i stigende grad også passagerflyvninger,” siger Sune Petersen.

Han ser det som ret unikt, at efterspørgslen i Danmark har bygget sig op omkring frivillige initiativer og ikke politiske krav som eksempelvis i Norge og Sverige.

Han ser dog det største potentiale i luftfragt, hvor han oplever en større efterspørgsel i Danmark end fra passagerflyvningerne.

Det skyldes, at flyselskaber, som transporterer passagerer, i givet fald vil skulle have passagererne til at dække en del af meromkostningen ved at anvende SAF i stedet for det billigere, almindelige jetfuel. Det kan være svært, da passagererne ikke nødvendigvis er interesseret i at betale højere priser for billetter.

”Det er nok ikke der, det største potentiale ligger lige på kort sigt,” siger Sune Petersen.

Hos fragtselskaberne derimod er selskabernes kunder ifølge Sune Petersen ofte interesserede i at få deres CO2-udledning ned. Her kan det derfor være lettere for selskaberne at få dækket den meromkostning, som brugen af SAF medfører.

Kan ikke vente på et mirakel

Selvom det generelt lyder som positive toner, at der nu er kommet ca. 10 mio. liter bæredygtigt flybrændstof til København, er det ikke alle, der ser brugen af SAF som en god ting.

Tidligere har eksempelvis Brian Vad Mathiesen, professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet, pointeret over for MobilityWatch, at de biomaterialer, der anvendes i produktionen af SAF, ville gør langt bedre gavn i andre industrier som erstatning for kul og olie. Han ser således ingen grund til at anvende SAF på flyvninger i dag.

Ifølge Karl Henrik Dahl kan man dog ikke blot sidde og vente på en mirakelløsning. Han ser kun gode grunde til at bruge SAF på flyvninger i dag og opfordrer politikerne til at stille krav, der kan intensivere brugen af bæredygtigt flybrændstof.

”Brian Vad Mathiesen har ret i, at det ikke er den rigtige løsning på lang sigt, men det er den løsning, vi har lige nu, som vi kan tage i anvendelse,” siger Karl Henrik Dahl.

”Så har vi gjort, hvad vi kunne, i stedet for at vi alle sammen sidder og venter på, at der kommer en eller anden åbenbaring.”

Men hvorfor skal man anvende brændstoffet som en overgangsløsning til flyvninger, hvis man kan bruge det i andre industrier nu, hvor det faktisk ville være en permanent løsning?

”Det er i princippet også rigtigt, men selv dét giver man ikke incitament til,” siger Karl Henrik Dahl.

Natten til mandag sejlede skibet med bæredygtigt flybrændstof videre mod Stockholm. Her skal skibet også aflevere en last til landet, som allerede har sat krav til brugen af SAF for flyselskaberne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også