Nyt it-system skal få trafikken til at glide lettere på de danske veje

Der kommer flere trafikanter på vejene, men Vejdirektoratets nye it-system skal være med til at absorbere det. Målet er både hurtigere trafikmeldinger og bedre datagrundlag til forbedringer. 
Trafikcentrets medarbejdere overvåger de statsejede motorveje, motortrafikveje, broer og landeveje 24 timer i døgnet. | Foto: Simon Læssøe
Trafikcentrets medarbejdere overvåger de statsejede motorveje, motortrafikveje, broer og landeveje 24 timer i døgnet. | Foto: Simon Læssøe

24 fladskærme lyser op med Danmarkskort og blinkende advarselslamper på motorveje. Til sammen danner skærmene en mosaik af billeder, der hver fortæller sin historie om tilstanden på de danske veje. 

De akutte situationer, der hver dag opstår på statens veje, har man overblik over her i Vejdirektoratets Trafikcenter, hvor en håndfuld folk døgnovervåger de statsejede veje og en stor del af broerne. 

Her, i et kuglerundt rum med højt til loftet, reagerer man, når uheldet er ude, eller når trafikkens flow på anden vis forstyrres. Med afdelingsleder Stine Bendsens egne ord håndterer Trafikcentret situationer, der handler om liv eller død.

Hvad end det drejer sig om påkørte biler eller dyr, der løber frit på vejene, er det her, man sørger for, at situationen håndteres korrekt fra den opstår, til den er afviklet.

Derfor er hastighed og klar kommunikation nogle af nøgleordene for myndighedens arbejde.

”Det er noget af det vigtigste for os, for trafikken vokser,” siger Stine Bendsen, da MobilityWatch møder hende i Trafiktårnet i København, hvor al Trafikcentrets overvågning sker fra. 

Netop trafikvæksten er en af årsagerne til, at Vejdirektoratet for nylig lancerede et nyt it-system med det formål at mindske håndteringstider, ensrette kommunikationen i trafikmeldingerne og i sidste ende øge sikkerheden på vejene. 

Skal vride mere ud af vejene

It-systemet med navnet Tracé blev lanceret i første udgave i maj 2023. 

Netcompany har lavet systemet, der i første omgang var budgetteret til 27 mio. kr., men som i sidste ende kommer til at koste godt 30 mio. kr.

Ifølge Stine Bendsen har investeringen været tiltrængt. Hos Trafikcentret har man nemlig haft et behov for, at behandlingen af de forskellige sager blev nemmere, så trafikmeldingerne kan komme hurtigere ud til trafikanterne. 

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Nærmere bestemt er målsætningen med Tracé, at sagsbehandlingstiderne skal reduceres med 30 pct. 

Førhen har en sag taget mellem 3 og 14 minutter at håndtere, alt efter hvilken hændelse der var tale om. Dermed skal der altså skæres mellem 1-4 minutter af sagsbehandlingstiderne.

I forhold til trafikmeldinger er ambitionen med Tracé at reducere tiden for, hvornår udmeldingen kommer ud, med 10-15 sekunder. Inden Tracé tog det små 2 minutter.

”Vi ved, at jo hurtigere og bedre tingene bliver håndteret ude på vejene, des større betydning har det for fremkommeligheden,” siger Stine Bendsen. 

(Artiklen fortsættes under billedet)

Trafiktårnet i København | Foto: Simon Læssøe
Trafiktårnet i København | Foto: Simon Læssøe

Ifølge afdelingslederen er it-systemet derfor en vigtig del af løsningen på udfordringen med den voksende trafik. 

”Det er en rigtig god måde at få mere ud af den infrastruktur, vi har. Det er rigtig dyrt at bygge nye veje, mens det at bruge data til at understøtte, at trafikken glider bedre, er en relativt billig måde at få mere ud af vejene,” forklarer Stine Bendsen.

Desuden reducerer systemet behovet for yderligere ansatte i Trafikcentret, selv om trafikken vokser.

”Det betyder, at vi med det samme setup kan håndtere, at trafikken udvikler sig, og der kommer flere og flere trafikanter og dermed også øget risiko for flere uheld,” lyder det fra Stine Bendsen.

Det er dog først i starten af 2024, det bliver målt, om brugen af Tracé også har leveret den gennemsnitlige reduktion i sagsbehandlingstiderne, der har været målsætningen.

Færre regninger til staten

At nedbringe sagsbehandlingstiden er dog ikke den eneste målsætning med it-systemet. Tidligere skete der nemlig et videntab i form af, at man ikke var gode nok til at bruge data fra de aktuelle sager efterfølgende. 

En udfordring, der ifølge Stine Bendsen har betydet, at man har været dårligere stillet i arbejdet med at forebygge og forstå, hvorfor de farlige situationer opstår på vejene.

Det var en af de ting, som Heidi Lundgaard Sørensen, der har ledet Netcompanys arbejde med Tracé, lagde mærke til, da man først startede arbejdet med it-systemet. 

En af de ting, der stak ud ved operatørenes arbejde, var, at man brugte flere forskellige platforme til at skrive oplysninger ind i.

”Men her skal man kun skrive det ind én gang, og man kan gøre det direkte i Tracé, så der ikke går informationer tabt,” siger Heidi Lundgaard Sørensen.

Samtidig var der f.eks. ikke var noget fælles sprog for, hvordan man meldte en oplysning som ”tabt gods” ud til trafikanter. Trafikmeldingerne var derfor mere rodede og uensartede, og det samme var de data, man efterfølgende havde på sagerne.

Men i det nye systemt har man en fastlagt liste over hændelser, man vælger mellem. Det sikrer ensrettet og klar kommunikation til trafikanterne, lyder det fra Stine Bendsen.

”Det giver os overblik over, hvad det er, der sker på vores veje, og hvor vi kan gøre det bedre. Også i sikkerhedsanalyserne fra Vejdirektoratet har vi nu et meget bedre datagrundlag, så vi på sigt kan være med til at understøtte, at forbedringer sker de rigtige steder,” fortæller afdelingslederen.

Kan sænke regning

Som en sidegevinst kan Tracé også medføre, at Trafikcentret får nemmere ved at dokumentere, hvem der i sidste ende skal have regningen, når noget bliver ødelagt ude på vejen og skal repareres. Hvis ikke man kan det, ender regningen nemlig hos staten.

Håbet ved bedre registreringer er derfor, at staten i sidste ende vil stå med færre udgifter til reparationer, fordi it-systemet sørger for, at alle data på sagen ligger samlet ét sted. Så kan man sende den samlede pakke af fakturaer til vedkommende, der har forårsaget skaderne.

”Værsgo og betal ved kasse ét, så det ikke er staten, der skal betale for det,” siger Stine Bendsen.

På en af fladskærmene i mosaikken viser et kamera nu en karakteristisk rød Falck-vogn. Den er sendt ud af Trafikcentrets operatører for at fjerne tabt gods fra motorvejen. 

Lamperne blinker hidsigt i blå farver, og en stor pil på ladet af vognen lader trafikanterne vide, at de skal skifte ud i venstre spor.

Der gik fire minutter, fra opkaldet om tabt gods kom ind til Trafikcentret, til Falck blev tilkaldt for at rydde op. 

Ti minutter senere kunne sagen afsluttes i it-systemet, da Falck havde fjernet godset. 

Tracé bliver stadig løbende tilpasset og opdateret. Som det er med statens opgaver, skal driften og vedligeholdelsen af systemet dog i genudbud snart.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også