Mærsk vil bygge havne for mere end 4 mia. kr. i Nigeria

Nigerias præsident oplyser, at Mærsk vil investere 4,18 mia. kr. i nigeriansk havneinfrakstruktur.
Mærsk har dog ikke bekræftet oplysningerne. | Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
Mærsk har dog ikke bekræftet oplysningerne. | Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Den danske rederigigant Mærsk vil investere 600 mio. amerikanske dollar, cirka 4,18 mia. kr., i havneinfrastrukturen i det vestafrikanske land Nigeria.

Det oplyser Nigerias præsidentkontor i et opslag på det sociale medie X.

Nigerias præsident, Bola Tinubu, er i disse dage til World Economic Forum i den saudiarabiske hovedstad, Riyadh.

Her har han ifølge sit kontors X-profil siddet til møde med Robert Mærsk Uggla, som er bestyrelsesformand for den danske rederigigant.

”Præsident Bola Tinubu har sikret en investering på 600 mio. dollar fra det danske rederifirma A.P Møller-Mærsk for at udvide den eksisterende havneinfrastruktur, så den kan rumme flere skibe i nigerianske havne,” lyder det på præsidentkontorets X-profil.

Mærsk har endnu ikke bekræftet oplysningen.

Hos det nigerianske præsidentskab lyder der imidlertid ikke til at være tvivl om, hvorvidt aftalen er på plads.

”A.P Møller-Mærsks formand, Hr. Robert Mærsk Uggla, afslørede beslutningen under et møde med præsident Tinubu til World Economic Forum,” skriver kontoret.

Tinubu skriver, at han sætter pris på Mærsks tiltro til Nigeria.

”Vi sætter pris på jeres forretning og det bidrag, som I har givet, og som i fortsætter med at give til vores lands økonomi.”

”Vi tager ikke nogen af vores samarbejdspartnere for givet,” skriver præsidentkontoret.

Præsidentkontoret citerer Robert Mærsk Uggla for at sige, at Mærsk ”har fundet en betydningsfuld mulighed for, at Nigeria kan imødekomme behovet for store containerskibe”.

”Nu ser vi en mulighed for at sende større skibe til Nigeria,” siger Uggla i opslaget fra Nigerias præsidentkontor.

”Hvis det skal lykkes, skal vi udvide havneinfrastrukturen - særligt i Lagos (Nigerias største by, red.), hvor vi skal bruge et større logistikknudepunkt. Det er svært at sætte tal på vækstpotentialet.”

Ritzau har forsøgt at få en kommentar fra Mærsk, men rederigiganten er endnu ikke vendt tilbage på forespørgslen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også