MobilityWatch

Hybridbiler er ikke længere grønne i EU's bog

Det vil få betydning for regeringens plan om at sikre 715.000 grønne biler i 2030, at plug-in hybridbiler ikke længere ses som grønne.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Fra 2026 vil EU-kommissionen ikke længere se plug-in hybridbiler som grønne, men som sorte. Det skriver MobilityTech.

EU-kommissionens nye definition på grønne biler, kan få betydning for regeringens plan fra december om at sikre 715.000 eldrevne personbiler i Danmark i 2030. En fremskrivning fra energistyrelsen viser nemlig, at der i 2030 vil være 730.000 eldrevne personbiler, hvor 23 pct. vil være plug-in hybrid, og dermed vil der kun være tale om 562.000 grønne biler ifl. EU-kommissionens definition.

"Der nyregistreres cirka 200.000 biler om året, så en betragtelig del af disse biler skal med relativt kort varsel være elbiler – cirka 50 procent i gennemsnit over de næste 10 år. I øjeblikket er nyregistreringsprocenten for elbiler mellem 3 og 4 procent, men dog hastigt stigende," forklarer Jeppe Rich, som er professor på DTU Management.

Ifølge Jeppe Rich skal der ses på ladeinfrastrukturen til elbiler og på højere afgifter til hybridbiler, hvis regeringen vil nå sit mål om 715.000 grønne biler i 2030 med EU's nye definition.

Clever kører sig frem til plus på driften

Regeringens infrastrukturplan kan være mindre grøn på grund af elbilsfinte  

Mere fra MobilityWatch

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Den grønne omstilling af transportsektoren går nu hurtigere, end de fleste havde forestillet sig. Politikernes opgave i den kommende valgperiode er derfor at sikre fortsat ro om afgifterne, skriver direktør i Autobranchen Danmark i MobilityWatchs debatserie op til valget.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs