En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
13.05.2021kl. 09.00

Skarp kritik af regeringens måde at opgøre "grønne" bilers CO2-udslip

Regeringens centrale regnestykke er "useriøst og helt sort", mener eksperter. Politikere vil have lavet ny officiel opgørelse.
Foto: Jens Dresling
Videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af dagbladet Information

Når regeringen i dag skal opgøre pluginhybridbilers klimabelastning, orienterer den sig ikke i faglige analyser af CO2-udslippet fra de kombinerede el- og benzinbiler.

Til eksperter og fagfolks forbavselse bruger regeringen i stedet abonnementsprisen hos to private ladeoperatører, der lever af at sælge strøm til el- og hybridbilsejere. Det viser et nyt ministersvar, som skatteminister Morten Bødskov har sendt til Folketinget.

Det skriver dagbladet Information.

Ministeren skriver, at virksomhederne Clever og E.ON "udbyder abonnementsordninger til opladning af pluginhybridbiler til ca. 50 pct. af prisen på de tilsvarende produkter til elbiler".

Det antages derfor, at "at plug-in hybridbiler kører halvdelen af de kørte kilometer på el og den anden halvdel på den konventionelle motor".

Men det er både "useriøst og helt sort" at opgøre udslippet fra pluginhybrider på den måde, mener Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling. Ifølge ham undervurderer ministeriet "markant" klimabelastningen fra pluginhybrider, som fra 2026 ikke længere anses for at være grønne af EU.

"Det her er på ingen måde seriøse tal. Reelt vil udledningerne være markant højere, end ministeriet antager," siger han til Information.

Også professor i energiplanlægning Brian Vad Mathiesen fra Aalborg Universitet mener, at Skatteministeriets antagelser er forkerte.

"Man kan ikke gøre det op på den måde," siger han og understreger, at "mange rapporter viser, at pluginhybridbiler ikke er en grøn løsning".

I bilorganisationen FDM siger chefkonsulent og forbrugerøkonom Ilyas Dogru, at "det er en meget, meget underlig måde, ministeriet opgør det på".

"Det går naturligvis ikke. Man kan ikke beregne en bils udledning ud fra en ladeoperatørs abonnementspris," siger han og efterlyser en ny officiel opgørelser over udledningerne fra bilerne.

Flere internationale studier viser, at CO2-udslippet fra pluginhybrider i virkeligheden er større end bilfabrikanternes egne opgørelser. Også regeringens eget ekspertorgan, Klimarådet, advarer mod pluginhybrider, da de set over en levetid udleder lige så meget som en effektiv dieselbil.

I Enhedslisten kalder transportordfører Rasmus Vestergaard Madsen det »uhørt, at vi træffer så store beslutninger på så løst et grundlag«.

"I værste fald er det jo greenwashing af pluginhybridbiler," siger han.

De Radikales klimaordfører Rasmus Helveg Petersen forstår godt, at Skatteministeriet må have nogle forudsætninger at regne ud fra. Men også han ønsker nu en officiel undersøgelse af pluginhybridernes CO2-udledning i Danmark.

Skatteministeriet oplyser til Information, at det løbende ser "på de erfaringer, som dannes i såvel Danmark som i resten af EU og verden, i takt med at der sælges flere plug-in-hybridbiler. Det er i den sammenhæng nærliggende at se nærmere på en egentlig vidensopsamling i samarbejde med relevante parter på området".

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af dagbladet Information.)

Relaterede artikler:

  • Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Hybridbiler er ikke længere grønne i EU's bog

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

For abonnenter

Flere aktører vil have nationalt videncenter på finansloven efter mistet finansieringaftale. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

For abonnenter

Læs også

Michael Ebbe, finansdirektør hos DSV | Foto: Dsv / Pr
Fragt og logistik

Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

DSV’s finansdirektør vil ikke kommentere, om den danske speditør er villig til at betale den pris, som DB Schenker rygtes at have. Men han understreger, at DSV har rigeligt med finansielle muskler til store opkøb.

For abonnenter

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

Markedsudviklingen har fået DSV til at køre med kortere kontrakter med rederierne.

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

Den danskstiftede bookingplatform til privatfly Goollie har efter et halvt år endnu ikke haft nogen kunder. Flere initiativer i løbet af 2023 skal dog give selskabet luft under vingerne, fortæller direktør.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
  • Fransk samarbejde vil lette adgangen til brint på europæiske veje – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 3. feb.
  • DI: Lavere priser og enklere billetsystemer skal få flere over i bus og tog – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge