MobilityWatch

Aktører i transportbranchen går sammen om brint-værdikæde

Drivr, Everfuel, Toyota og Kinto går sammen om værdikæde i Danmark bestående af brinttankstationer og brintbiler, lyder det i debatindlæg.

Foto: Gregers Tycho/IND

"Vi kan ikke vente på offentlige støttemidler eller en Power-to-X-strategi," lyder det i et debatindlæg i Altinget skrevet af Haydar Shaiwandi, direktør for Drivr, Jacob Krogsgaard, direktør for Everfuel, Anders Tystrup, pressechef for Toyota Danmark og Bo Svane, mobilitetschef for Kinto.

Ifølge indlægget er både brint og Power-to-X kritiske for klimaomstillingen på transportområdet, men da der allerede i dag er et potentiale i brint, er det ifølge aktørerne vigtigt, at man får sat gang i denne omstilling nu.

Derfor går parterne sammen om en samlet værdikæde, der både leverer brinttankstationer og brintbiler til kørsels- og mobilitetstjenester.

Brint har ifølge aktørerne særligt potentiale som brændstof for den tunge transport såsom lastbiler, busser, fly og skibe, mens elteknologier primært vil kunne anvendes i personbiler.

Ifølge indlægget er der i dag seks tankstationer, hvor man kan tanke brint, og i år opfører Everfuel to nye højkapacitetsstationer i København.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

 

Corona har forsinket grøn omstilling hos landets største taxaselskab

Venstres transportordfører om Hærvejsmotorvej: "Den skal med i en aftale"

Fragtlobby advarer: Vejgodstransport kan blive dobbelt så dyrt i afgifter fra 2025 

Mere fra MobilityWatch

Nyt projekt vil gøre Aalborg til metanol-metropol

Et PTX-anlæg på 120 MW til 1,3 mia. kr. skal gøre Nordjylland til centrum for grøn metanolproduktion til skibsfart og tung transport, siger projektmagerne. Men hele projektet afhænger af, hvorvidt projektet tildeles den kommende støtte til grøn brintproduktion.

Læs også

Relaterede