MobilityWatch

Norwegian er reddet og klar til kamp

Det norske lavprisselslab er sluppet fri af gæld for 65 mia. norske kr. Norwegian er slanket og trimmet efter lang overlevelseskamp, men forude venter hård konkurrence.

Koncernchef i Norwegian, Jacob Schram, hejser flaget efter onsdagens pressemøde. | Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix

Norwegian er reddet, og det norske lavprisselskab er klar til kamp om kunderne i Norge og Norden. Efter et par år på randen af konkurs, er Norwegian sluppet fri af konkursbeskyttelsen. Gælden er høvlet ned, og op mod 6 mia. norske kr. er på vej i frisk kapital.

Nu er Norwegian i en slanket og trimmet udgave klar til hård konkurrence, efter at nye aktører forsøger at komme ind på det marked, som Norwegian ser som sin kerne.

Norwegian er født til konkurrence. Det er en del af vores DNA.

Jacob Schram, koncernchef i Norwegian

Det ungarske lavprisselskab Wizz Air har etableret sig i Norge og satser hårdt på de norske indenrigsruter. Samtidig går et nyt norsk flyselskab, Flyr, efter planen på vingerne i slutningen af juni med flere hundrede mio. norske kr. i frisk kapital. Desuden har SAS ambitioner om at vokse i Norge.

"Norwegian er født til konkurrence. Det er en del af vores DNA, og vi er nu i en styrket position med en tydelig strategi, attraktive aftaler, en forbedret økonomi og et stærkt brand. Vi har været i krig sammen og mærket smerten ved tab. Men vi har også følt glæden ved at sejre til sidst," konstaterede koncernchefen i Norwegian Jacob Schram på et pressemøde i Oslo.

Allerede før coronakrisen var Norwegian så tynget af gæld, at der var tvivl om selskabets overlevelse. Da coronakrisen ramte for mere end et år siden, så det endnu mere mørkt ud, da forretningsgrundlaget forsvandt fra den ene dag til den anden.

"Vi var midt en rekonstruktion, da coronakrisen sendte Norwegian ind i en lang og mørk tunnel, som det var en kamp at komme igennem," siger Jacob Schram.

Norwegian parkerede næsten alle fly og afskedigede tusindvis af medarbejdere for at stoppe et stort hul i pengekassen. I efteråret søgte selskaber konkursbeskyttelse i USA, Irland og Norge, og forhandlingerne om at nedbringe gæld og komme ud af store ordrer på nye fly blev indledt.

Coronakrisen sendte Norwegian ind i en lang og mørk tunnel.

Jacob Schram, koncernchef i Norwegian

Resultatet blev, at Norwegian har nedbragt sin gæld med op mod 65 mia. norske kr. og har sluppet for forpligtelser til flykøb for 85 mia. kr.

Det banede vej for, at Norwegian endnu en gang kunne få tilført ny kapital, og selskabet har allerede sikret frisk kapital for mellem 4,5 og 6 mia. norske kr.

Tilbage står et langt mindre flyselskab med 51 kortdistancefly. Det er blot en tredjedel af flyflåden i forhold til for et par år siden. Satsningen på langdistancefly med Boeing 787 dreamliner fly er lukket ned.

I stedet vil Norwegian fokusere på det norske og nordiske marked kombineret med ruter til de mest populære destinationer i Europa.

Norwegians svenske datterselskab søger om konkurs

Norwegian får godkendt restrukturerringsplan 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede