MobilityWatch

Medie: Vedligeholdelse fylder klart størstedelen af prisen på DSB's nye togindkøb

DSB betaler 20 mia. kr. til Alstom for levering og vedligehold af de nye el-tog, der fornylig blev bestilt. Ifølge medie koster vedligeholdelsesdelen klart mest.

Foto: PR/DSB

DSB indgik for nylig en aftale med franske Alstom om køb af 100 nye el-tog, med vedligeholdelse inkluderet, for 20 mia. kr., og ifølge Mobilitytech/Ingeniøren svarer vedligeholdelsesdelen, som gælder i 30 år, til to tredjedele af den samlede pris.

Det har hidtil ikke været fremme, hvor meget vedligeholdelsen af togene koster, men det har været en politisk prioritet, at det denne gang var leverandøren, der stod for at vedligeholde togene, og ikke DSB, som det var tilfældet med IC4-togene.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

DB Cargo lægger ny stor togordre

DB Cargo, der er ejet af Deutsche Bahn, har lagt en større ordre på ny tog som en del af sit langsigtede mål om at erstatte sine 900 dieseldrevne tog.

DFDS ramt af konflikt i Frankrig

En fagforeningskonflikt i Frankrig betyder, at DFDS ikke siden fredag den 14. januar har kunnet sejle såkaldt uledsaget fragt mellem Calais og Sheerness i Storbritannien. 

Læs også

Relaterede