
DSB indgik for nylig en aftale med franske Alstom om køb af 100 nye el-tog, med vedligeholdelse inkluderet, for 20 mia. kr., og ifølge Mobilitytech/Ingeniøren svarer vedligeholdelsesdelen, som gælder i 30 år, til to tredjedele af den samlede pris.
Det har hidtil ikke været fremme, hvor meget vedligeholdelsen af togene koster, men det har været en politisk prioritet, at det denne gang var leverandøren, der stod for at vedligeholde togene, og ikke DSB, som det var tilfældet med IC4-togene.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app
Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.
Start et gratis virksomhedsprøveabonnementMere fra MobilityWatch
Vejdirektoratet om kritiseret broprojekt: Risiko for at entreprenør dropper byggeriet
Vejdirektoratet ser en potentiel risiko for, at entreprenøren bag Storstrømsbroen går konkurs eller forlader byggepladsen. Sådan lyder det i et svar fra transportminister Trine Bramsen (S) til Venstres Kristian Pihl Lorentzen. Han fortæller til MobilityWatch, at han er bekymret for situationen. (Opdateret)