Fremtidig grøn buslinje promoveres med mulighed for at opføre større byggerier

I en forsøgsordning for at se om brugere af større byggerier vil benytte kommende grøn buslinje, har fem af hovedstadens kommuner søgt om at bygge ved stoppestederne.
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
AF SIGRID FRIIS NEERGAARD

Fem kommuner i hovedstadsområdet har søgt om muligheden for at opføre større byggerier, hvilket for eksempel kan være kontorer eller hotel- og konferencecentre, ved stoppesteder på den kommende BRT-linje, skriver Indenrigs- og Boligministeriet i en meddelelse.

BRT-linjen er en grøn buslinje, der skal køre på tværs af hovedstadsområdet fri fra trafikken i sin egen busbane, og muligheden for de større byggerier indgår som en del i en forsøgsordning for at se, om brugere af dem vælger at benytte BRT’en fremfor at sætte sig ind i en bil.

I den nye infrastrukturplan er der afsat penge til at undersøge en BRT på strækningen mellem Avedøre Holme og Gladsaxe Trafikplads og strækningen mellem Ishøj og Lyngby.

Det er Hvidovre, Rødovre, Ballerup, Høje Taastrup og Gladsaxe Kommuner, der tilsammen har søgt om at opføre ni byggerier fordelt på to BRT-linjer. Ansøgningerne har dermed ramt loftet, som lå på ni byggerier, dog fordelt på tre linjer.

”Det er vigtigt at skabe et attraktivt kollektiv trafiknet i hovedstadsområdet, som kan medvirke til at flytte flere fra bilerne over i den kollektive transport,” siger transportminister Benny Engelbrecht i meddelelsen.

Tilladelserne til de nye byggerier vil først blive tildelt, når finansiering, placering, anlæg og drift af BRT-linjerne er på plads.

Omsætning hos nordisk buskæmpe gik i vejret i første kvartal – men dansk afdeling går tilbage 

Dansk Persontransport om manglen på chauffører: "Vi har brug for politisk hjælp" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også