MobilityWatch

Dansk vandflyverfirma banket tilbage i coronaår

Omsætningen blev mere end halveret, og bundlinjen gik i rødt i 2020 for vandflyverfirmaet Nordic Seaplanes, der flyver mellem Aarhus og København. Egenkapitalen er væk, men ejerkreds er klar med flere penge.

Foto: Finn Frandsen

Coronaåret 2020 blev også svært for det lille flyselskab Nordic Seaplanes, der en vandflyver mellem Aarhus og København, som i de senere år især har været populær blandt erhvervsfolk.

Selskabets nye regnskab viser, at omsætningen blev mere end halveret fra 23,5 mio. kr. i 2019 til blot 11,7 mio. kr. i 2020.

"Årets aktivitet har været påvirket i kraftig grad af coronapandemien. Selskabet har været og er fortsat bundet af allerede indgåede aftaler om leasing og drift af fly nr. 2, hvorfor de faste omkostninger har været væsentligt forhøjet, hvorimod indtægterne har været og stadig er kraftigt reducerede grundet coronapandemien," lyder det i ledelsesberetningen.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Selskabet har modtaget samlet 4,3 mio. kr. i forskellige støtte- og kompensationsordninger i løbet af året, hvilket hjælper lidt, men driftsresultatet ender stadig på -5,1 mio. kr. mod et plus året før på 1,4 mio. kr.

På bundlinjen bliver det efter indregning af et udskudt skatteaktiv på ca. 1 mio. kr. til et underskud på 3,9 mio. kr. mod et overskud i 2019 på 1,1 mio. kr.

Egenkapitalen er nu negativ på -1,6 mio. kr. Af ledelsesberetningen fremgår det dog, at selskabets ejere, Lasse Rungholm og Lars Erik Nielsen, har givet tilsagn om at "tilføre den nødvendige kapital til selskabets fortsatte drift og fremadrettede udvikling og vil eventuelt stille likviditet til rådighed i form af lån", så selskabet kan gennemføre de budgetterede aktiviteter i 2021.

Underskud i 2021

2021 tegner dog heller ikke til at blive noget jubelår for Nordic Seaplanes. Selskabet forventer en "middel aktivitet" og et "negativt resultat," og selskabet nævner samtidig, at forårets nedlukning som følge af coronakrisen "fortsat har haft væsentlig betydning for virksomhedens finansielle stilling."

En positiv udvikling har dog været investeringen i et nyt billetsystem, som er blevet implementeret per 1. januar 2021. Det kan i forhold til det tidligere system opgøre indtægter og forudbetalinger mere præcist og har betydet, at Nordic Seaplanes har fundet omsætning fra tidligere år, hvilket har betydet en korrektion af tidligere regnskaber.

Præcis medfører ændringerne, at nettoomsætningen for 2019 er påvirket positivt med 224.000 kr., mens resultatet er øget med 174.000 kr.

Midtjyllands Lufthavn åbner flyrute til København 

Dansk flyselskab beskyldes for social dumping i Norge 

Ryanair mere end tidoblerede antallet af passagerer i juni 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede