MobilityWatch

Senatorer kræver undersøgelse af samkørselstjenestes børsintroduktion

Flere amerikanske senatorer kræver nu samkørselstjenesten DIDIs børsintroduktion undersøgt for at finde ud af, om selskabet har vildledt investorerne.

Foto: BRENDAN MCDERMID/REUTERS / X90143

Det var sidste uge, at den kinesiske samkørselstjeneste Didi gik på børsen i USA. Men bare få dage senere, skred myndighederne i hjemlandet ind over for selskabet og lukkede for adgangen til at downloade Didis app i Kina, som er selskabets allerstørste marked.

Derfor er der nu politiske røster, som kræver en undersøgelse af, om Didi vildledte investorerne, da selskabet solgte sine aktier for 14 dollar stykket.

Det skriver Financial Times.

- Biden-administrationen og SEC, hvis kerneopgave det er at beskytte investorer og sikre retfærdige markeder, bør se nærmere på, om amerikanske investorer blev vildledt, siger den republikanske senator Bill Hagerty til Financial Times.

"SEC" står for "Securities and Exchange Commission", som svarer til det danske Finanstilsyn.

Chris Van Hollen, demokratisk senator, og ligeledes medlem af kammerets bankudvalg frygter også for, at investorerne ikke får tilstrækkeligt med informationer om den risiko, udenlandske regeringer frembyder for investorerne.

- SEC bør grundigt efterforske denne hændelse for at se, om investorerne bevidst blev vildledt af Didis offentliggørelser.

Didi startede sine første to handelsdage i USA med stigninger op til 16,40 dollar, men tirsdag efter den lange weekend i USA dykkede den med knap 20 pct. på nyheden fra Kina. Siden har den sat sig yderligere både onsdag og torsdag til nu 11,21 dollar - eller mere end 30 pct. siden de kinesiske myndigheders indgreb.

Ifølge de kinesiske myndigheder, Cyberspace Administration of China, har Didi forbrudt sig mod reglerne for indsamling og brug af persondata.

Kinesisk samkørselstjeneste dykker i 22,5 pct. i amerikansk formarked

Didi ramt af kinesisk cyberundersøgelse 

Mere fra MobilityWatch

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer de yngre piloter, går midt i SAS-konflikten og pilotstrejken i struben på deres egne pilotkolleger og Dansk Metal. Dansk Metal kannibaliserer og ønsker blot de yngre piloters arbejdspladser lukket, siger FPU-formanden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs