Sveriges transportmyndighed forudser forhøjelse af flyafgifter

Højere billetpriser for passagerer. Dyrere godstransport. Ringere muligheder for indenrigsflyvning. Dårligere konkurrenceevne.
Det er de mest sandsynlige konsekvenser af en forhøjelse af flyafgifterne i Sverige ifølge rapporten Högre avgifter för systemkritisk infrastruktur inom luftfarten fra den svenske Transportstyrelsen.
Den statslige myndighed for infrastruktur har regnet på konsekvenserne af at forhøje afgifterne på flytrafik for at opveje statens tab af indtægter på luftfart under corona-pandemien.
"Vi har fokuserat på det afgiftssystem, som vi selv administrerer, men disse afgifter udgør naturligvis bare en del af den regulering og afgifter, som påvirker luftfarten. Uanset hvordan underskuddet skal håndteres, er det højst sandsynligt, at afgifter kommer til at stige. De store spørgsmål er, hvor meget de vil stige og hvor omfattende følger det så vil få," siger Elin Roos, sektionschef i Transportstyrelsen i en pressemeddelelse om rapporten.
Rapporten fremhæver også de afledte effekter af højere afgifter. Det kan således påvirke turismen negativt, hvis udenlandske flyselskaber finder det mindre interessant at beflyve landet på grund af større udgifter i lufthavnene. Transportstyrelsen forudser desuden, at det kan have negative effekt på klimaet, hvis flyselskaberne forlænger deres ruter for at undgå svensk luftrum.
Rapporten om statslige flyafgifter bygger på informationer fra rapporten Luftfartsmarknadens utmaningar - En rapport om effekter av pandemin covid-19, der blev udgivet i februar.
Den gjorde op, at Transportstyrelsen kom ud af 2020 med et hul i kassen på 2,3 mia. svenske kroner, svarende til 1,7 mia. kroner, på grund af faldende afgifter fra flytrafikken som følge af coronarestriktioner.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie PolicyWatch)
Magasin-farvel giver CO2-besparelse på flere tons hos dansk flyselskab