MobilityWatch

Magasin-farvel giver CO2-besparelse på flere tons hos dansk flyselskab

Jettime har fjernet de fysiske magasiner fra sine fly, hvilket har resulteret i en besparelse på flere tons brændstof og dermed CO2. Hos Great Dane Airlines arbejder man på at få printmagasiner tilbage, mens Norwegian overvejer, hvad der skal ske.

Foto: PR/ Jettime

Flyselskabet Jettime har vinket farvel til sit "In Flight Magasin" for bestandigt.

Magasinet, der tidligere udkom en gang om året og sad i samtlige stolelommer på selskabets fly, er taget ud for på den måde at reducere den samlede vægt på flyet og dermed gøre hver enkelt flyvning mere brændstofeffektiv og klimavenlig.

Det definitive farvel til magasinet er sket i forbindelse med genåbningen af samfundet, der betyder, at Jettime igen er kommet på vingerne, og efter selskabet først havde reduceret antallet af magasiner til en tredjedel det sidste halve år inden coronakrisen.

Det fortæller Birthe Madsen, der er VP management support i Jettime og blandt andet har ansvaret for udviklingen af selskabets organisation og processer.

"Ved at tage dem ud er der lidt mindre brændsstofforbrug og dermed en mindre CO2-udledning. Så det har vi simpelthen gjort, og så siger vi til vores gæster ombord, at vi har fjernet magasinerne for at flyve så bæredygtigt som muligt," siger hun til MobilityWatch.

Trecifret antal tons sparet

Beregnet ud fra det aktivitetsniveau, som Jettime havde inden coronakrisen, brugte flyselskabet ifølge Birthe Madsen sammenlagt 39 tons brændstof om året alene på at have magasinerne med ombord, hvilket udledte 120 tons CO2 – udover al den CO2, som flyene ellers udledte.

Beregningerne, som MobilityWatch har fået tilsendt, er Jettimes egne og er baseret på et estimat ud fra flytyperne Boeing 737-800 og 737-700, som selskabet fløj med dengang. De to flytyper har henholdsvis 189 og 148 sæder, og det gennemsnitlige sædeantal for selskabet lød derfor på 169.

Hvert magasin vejede 190 gram, og dem var der i gennemsnit 169 af på hver flyvning, inden antallet blev reduceret til en tredjedel. Og ganget med de 8000 årlige flyvninger, som selskabet havde inden coronakrisen, endte det altså med at give en årlig besparelse på knap 257 tons - fordi flyet ved hver afgang var 32 kilo lettere, end hvis magasinerne var med ombord.

Hvis Jettime kan opnå samme aktivitetsniveau som inden coronakrisen, vil de lettere fly altså årligt udlede 39 tons mindre brændstof, og baseret på Jettimes estimater for, hvor meget CO2-udledning, der er pr. 1 kilo brændstof på de flytyper, de bruger – som lyder på 3,15 kilo CO2 pr. liter brændstof – lyder den årlige klimamæssige besparelse på 120 tons CO2.

Magasinet, hvis indhold Jettime selv producerede, indeholdt en række artikler om selskabet og dets medarbejdere, hvordan det brød og det vin, der blev serveret ombord, blev produceret samt et par rejsemålsartikler.

Et andet argument, Jettime fandt for at fjerne magasinet er, at det ikke kunne konkurrere med de ting, passagererne selv medbragte.

"Gæsterne har jo al mulig underholdning med sig på Ipaden og andre ting," siger Birthe Madsen.

Andre selskaber afventer

I øjeblikket har Great Dane Airlines, ligesom Jettime, ikke noget printmagasin med ombord på sine flyvninger. Men i en mail til MobilityWatch oplyser adm. direktør Thomas Hugo Møller, at man "arbejder på at få det igen".

Hos Norwegian har man ikke haft fysiske magasiner ombord på sine fly siden coronakrisens start og overvejer lige nu, hvad der skal ske på magasinfronten fremadrettet.

"Vi ser nu på, hvordan vi ønsker et fremtidigt setup for vores inflight-magasin med tanke på fysiske magasiner vs. digitale muligheder. Dette har vi ikke helt landet endnu," lyder det i et skriftligt svar fra det norske selskab.

SAS er ikke vendt tilbage på MobilityWatchs henvendelse.

Nye flyselskaber lander i jyske lufthavne

Finnair blandt de bedste i verden - SAS ikke i top 20 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs