MobilityWatch

Nyt træk fra trafikselskaber skal fastholde pendlere med hang til hjemmearbejde

Efter coronakrisen er der udsigt til mere hjemmearbejde for mange danskere. For at holde på kunderne lancerer DSB og de regionale trafikselskaber nu et pendlerkort, der skal give mere fleksibilitet, men som også ventes at give færre indtægter.

Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Mange danske virksomheder og deres ansatte har under krisen fået øjnene op for hjemmearbejde. For at imødekomme nye arbejds- og dermed rejsevaner har DSB og landets øvrige trafikselskaber lanceret et nyt pendlerprodukt, der skal holde på kunderne via øget fleksibilitet.

Der er tale om det såkaldte Pendler 20-produkt, der med DSB som primus motor er blevet sat i søen i midten af juni, men som først for alvor markedsføres nu, hvor mange er begyndt at vende tilbage til arbejdspladserne efter sommerferien.

Hvor man på et almindeligt pendlerkort kan rejse lige så meget, man vil, på en given strækning i minimum 30 dage, så giver det nye pendlerkort mulighed for 20 rejsedage på en given strækning i løbet af 60 sammenhængende dage. Som kunde kan man løbende vælge, hvilke 20 dage man vil rejse på og på disse dage gøre det ubegrænset på strækningen.

Prisen er lavere end på et almindeligt pendlerkort, men afhænger af, hvilken strækning der er tale om – se priseksempler i faktaboksen.

Charlotte Saltoft Kjærulff, kundechef i DSB, fortæller, at arbejdet med det nye pendlerkort faktisk allerede var begyndt før coronakrisen, hvor undersøgelser pegede på, at visse kunder ønskede mere fleksible løsninger.

"Så kom coronaen, og så blev behovet bare endnu mere relevant," siger hun til MobilityWatch.

Skal lave larm

Hun fortæller, at interessen for det nye produkt, der blev sat i søen 14. juni, endnu har været begrænset. Lidt over 1300 Pendler 20-kort er der pt. solgt.

Til sammenligning var der før coronakrisen i omegnen af 180.000 aktive pendlerkort om måneden af den gamle type, mens der i dag er omkring halvdelen.

Den forholdsvis lave interesse for det nye kort kan ifølge Charlotte Saltoft Kjærulff forklares med, at DSB har lavet en såkaldt soft launch af produktet - altså en lancering uden den store markedsføring - og at der har været sommerferie.

Derfor forventer selskabet, at langt flere i august og de følgende måneder vil få øjnene op for det nye pendlerkort.

"Nu går vi ind og laver lidt larm, så vi kan skabe mere kendskab til det i markedet," siger hun om den kommende markedsføringsindsats.

Vil koste indtægter

Målgruppen for det nye pendlerkort er ifølge DSB-chefen især de danskere, der normalt ville overveje at købe et almindeligt pendlerkort, men som ønsker mere fleksibilitet, eksempelvis som følge af hjemmearbejdsdage, og som derfor kan blive fristet af det nye tilbud.

DSB vil ikke oplyse salgsmål for det nye pendlerkort, og Charlotte Saltoft Kjærulff fortæller, at det i det hele taget er svært at vurdere, hvor mange der kunne tænkes at bruge det nye produkt, da mange danskere selv er ved at finde ud af, hvordan deres fremtidige arbejdsliv kommer til at se ud.

Men da Pendler 20 som nævnt er et billigere produkt end det oprindelige pendlerkort, er der alt andet lige udsigt til lavere indtægter hos DSB og andre trafikselskaber, hvis det bliver populært. Det er selskabet dog på det rene med.

"Der er ingen tvivl om, at produktet er tiltænkt at holde fast i kunder, der ellers ville forsvinde, fordi vi ikke har et produkt, som er relevant for dem. Så først og fremmest handler det om at komme med et attraktivt tilbud til de kunder, som vi har, og som efterspørger mere fleksibilitet," siger Charlotte Saltoft Kjærulff.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Hun kan ikke give nogen tal for, hvor mange indtægter DSB vurderer, at selskabet kan miste ved det nye tilbud. Hun påpeger dog, at det også er et håb, at helt nye kunder kan få øjnene op for det nye produkt. Samtidig er der også en mulighed for, at kunder, der i dag bruger Rejsekort og betaler fra gang til gang, kan blive lokket af det nye pendler-produkt, da det prismæssigt vil kunne betale sig for nogle af dem.

Fleksibilitet for den enkelte

Selv om Pendler 20 er lidt billigere end et almindeligt pendlerkort, og selv om det lanceres som et produkt, der skal kunne gøre hverdagen mere fleksibel for danskerne, medgiver DSB, at der formentlig vil være nogen, som ser mere fleksibilitet i et traditionelt pendlerkort med ubegrænsede rejser på en strækning.

"Der er ingen tvivl, om at vi har mange typer kunder, og at der er nogen, som bedst kan lide den forudsigelighed, der er i at betale for 30 dage, hvorefter man ikke skal bekymre sig mere om det," siger Charlotte Saltoft Kjærulff.

"Men det her udspringer af indsigter fra kunder, som har det på en anden måde, og som hellere vil vælge toget, bilen eller cyklen til på daglig basis. For dem vil det her være en fordel og kan give den fleksibilitet, de efterspørger," tilføjer hun.

Lanceringen af Pendler 20 sker i første omgang som en test, som DSB og de øvrige trafikselskaber løbende vil evaluere på. Testen varer i et år, og Charlotte Saltoft Kjærulff vil ikke afvise, at der undervejs kan blive justeret i udformningen af produktet.

Færre husker mundbindet i den offentlige transport: S-ordfører efterlyser større opmærksomhed fra trafikselskaber 

Deutsche Bahn tabte knap 1 mia. euro i første halvår

Mere fra MobilityWatch

Vognmandslobby fyrer nyansat direktør

Den tidligere vicedirektør i Færdselsstyrelsen nåede kun at sidde på posten som direktør i ITD i to måneder. Bestyrelsen ønsker en anden profil på posten, oplyser lobbyforeningen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs