MobilityWatch

SAS ser afgørende knast i storstilet klimaplan: Ny afgift bør gå til grøn omstilling

EU-afgifter på flybrændstof giver kun mening, hvis provenuet derfra går til udvikling af bæredygtige alternativer, mener SAS-direktør, som savner klarhed i EU's klimaplan.

Simon pauck Hansen, driftsdirektør i SAS | Foto: Stine Bidstrup/ERH

Køreplanen for den grønne omstilling af flybranchen er uklar, når man læser EU's storstilede klimaplan, "Fit for 55".

Sådan lyder det fra SAS' driftsdirektør, Simon Pauck Hansen, til MobilityWatch.

Han peger nærmere bestemt på den del af klimaplanen, der hedder RefuelEU Aviation, hvori der blandt andet lægges op til en fjernelse af den afgiftsfritagelse på flybrændstof, som i øjeblikket er gældende.

Hos SAS ser man ikke ubetinget positivt på tiltaget, fortæller Simon Pauck Hansen, som dog understreger, at flyselskabet er positivt indstillet over for EU-regulering af flybranchen.

"Vi skal bestemt have en meget ambitiøs europæisk tilgang til, at vi skal omstille. Men vi synes også, at det skal gøres på en måde, så når forbrugere af flyrejser betaler noget ekstra - en skat eller hvad det kan være – så skal de også vide, at den grønne omstilling bliver accelereret. Det gør den jo i vores optik alene, hvis de provenuer og skatter, der optjenes, også går til omstillingen af den industri," siger SAS' driftsdirektør.

"Og der kan man sige, at Fit for 55 ikke er helt tydelig."

Afgifter skal bidrage til større grøn efterspørgsel

Afgiftsfritagelsen på flybrændstof vil betyde, at brændstoffet bliver dyrere for flyselskaberne. Rationalet bag er at presse flyselskaberne til i højere grad at købe bæredygtige drivmidler og generelt øge deres fokus på den grønne omstilling – simpelthen fordi det vil være dyrere at lade være.

Men et af de elementer i flyudspillet i "Fit for 55", der har vakt størst debat, er som nævnt, hvor provenuet fra de afgifter, der vil blive lagt på flybrændstoffer, skal ende henne, hvilket ikke står kalrt. Her er SAS-direktøren ikke i tvivl om, hvad der vil fungere bedst:

"Det er jo fint at sige, at brændstof skal være dyrere, men den afgift, mener vi, skal gå til at reducere omkostningen og dermed øge efterspørgslen på de alternative brændstoffer," siger Simon Pauck Hansen.

I forbindelse med lanceringen af den storstilede klimaplan fra EU-komissionen lød det fra Adina Vălean, der er EU's transportkommissær, at der skal fokus på at skabe flere og større mængder grønne brændstoffer.

"Vi vil skabe et marked for alternative brændstoffer og teknologier med lav CO2-udledning og samtidig etablere den rigtige infrastruktur, der skal sikre en bred optagelse af nuludledende fartøjer," lød det den 14. juli.

Om afgifter på flybrændstof vil være med til at skubbe til udviklingen af bæredygtige drivmidler, er det ikke kun SAS, der har en skepsis omkring.

Tidligere har flyselskabernes internationale sammenslutning, IATA, peget på, at brændstofafgifter kan have den helt modsatte effekt.

"Luftfarten er forpligtet til dekarbonisering som en global industri. Vi har ikke brug for overtale eller strafforanstaltninger som skatter for at motivere ændringer. Faktisk fjerner skatter penge fra branchen, som kan understøtte investeringer i flådefornyelse og rene teknologier for at reducere emissionerne," lød det fra Willie Walsh, generaldirektør i IATA, få dage efter fremlæggelsen af "Fit for 55".

Dyrere flyrejser, langsommere omstilling

Simon Pauck Hansen pointerer også, at omstillingen af luftfarten er en endnu mere kompleks størrelse end omstillingen af eksempelvis biltransporten. Det betyder ifølge SAS-direktøren, at køreplanen for, hvordan flyrejser bliver gjort grønne, ikke er så ligetil.

"Det er ikke lige så enkelt som at få en elbil, fordi de her tunge maskiner kan ikke køre på el. I fremtiden kan vi måske køre på noget hybrid, noget brint og el eller andre løsninger, men på kort sigt handler det om at få fart i produktionen af de her bæredygtige brændstoffer, gerne elektrofuels. Gerne i Danmark. Men de fuels er også dyre," siger han.

Bæredygtige brændstoffer udgør ifølge EU-kommissionen 0,05 pct. af det samlede forbrug af flybrændstof i dag.

Det hænger både sammen med det lave udbud af grønne brændstoffer, men også den lave efterspørgsel på det, fordi det er dyrere end almindeligt brændstof.

Med afgifter på brændstof bliver det dog blot gjort dyrere for folk at flyve, som situationen er i dag, mener Simon Pauck Hansen.

"Grundlæggende er vores tilgang, at vi skal omstille den her branche, og får vi mulighed for, at de her afgifter kan gå til at omstille vores industri, så kan vi rent faktisk omstille den hurtigere. I stedet er der snak om, at afgifterne skal gå til en socialfond. Det kommer til at gøre flyrejser dyrere, men det kommer ikke til at gøre dem grønnere."

SAS har en ambition om at sænke sin CO2-udledning med 25 pct. i 2025 sammenlignet med niveauet i 2015. Det skal både ske gennem en fornyelse og modernisering af flyflåden og brug af grønne brændstoffer i det omfang, det er muligt.

"Fit for 55" har fortsat lang vej, før planen bliver endeligt vedtaget. Den omfattende klimaplan skal blandt andet vedtages af både de enkelte landes repræsentanter i ministerrådet samt medlemmerne af Europaparlamentet.

Lufthansa håber på farvel til den tyske stat inden Merkel-exit 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede