Debat: Et nemt og intuitivt billetsystem kan realisere potentialet for flere passagerer

FREMTIDENS BILLETSYSTEM: Der er brug for én samlet indgang til rejseplanlægning og billetkøb, hvis flere passagerer skal vælge den kollektive transport, men samtidig må de analoge muligheder for billetkøb ikke forsvinde helt. Sådan lyder det i et debatindlæg fra politisk chef i Forbrugerrådet Tænk.
Helle Agerdal Olsen, politisk chef for bæredygtigt forbrug i Forbrugerrådet Tænk. | Foto: PR Forbrugerrådet Tænk
Helle Agerdal Olsen, politisk chef for bæredygtigt forbrug i Forbrugerrådet Tænk. | Foto: PR Forbrugerrådet Tænk
Helle Agerdal Olsen, politisk chef for bæredygtigt forbrug i Forbrugerrådet Tænk

Den kollektive transport har potentiale til at løse en lang række af de problemer, vi som samfund står overfor: Klimaforandringer, luftforurening, trængsel og støj for at nævne nogen få.

Billetsystemet er en vigtig brik i puslespillet om flere passagerer, og fremtidens billetsystem skal selvfølgelig være til for passagererne. Det skal være nemt, intuitivt og fleksibelt, så besværet med at finde den rette billet ikke bliver en barriere, der holder potentielle passagerer væk.

En af de ting, der skal til, er én samlet indgang til rejseplanlægning og billetkøb. Det er det tydelige budskab i en undersøgelse, vi udgav i juni. Analysevirksomheden Is It A Bird hjalp os med at spørge og lytte grundigt til passagerernes behov, og resultaterne viser, at passagererne, særligt når de skal prøve nye rejser, oplever billetsystemet som uoverskueligt og ufleksibelt.

Det skyldes blandt andet, at rejseplanlægning og billetkøb i dag er adskilt på forskellige apps og hjemmesider, selvom de to processer er tæt forbundne i passagerernes bevidsthed. Desuden oplever passagererne at blive sendt rundt til forskellige apps og hjemmesider, hvis de skal købe den bedste billet til den samlede rejse.

En samlet app kan løse en del af det bøvl, passagererne oplever. Derfor glæder det os, at der i infrastrukturaftalen fra juni er afsat 40 millioner kroner til hurtigere udvikling af en MaaS-app, som fremover skal skabe bedre betingelser for det digitale billetkøb.

Baseret på vores undersøgelse har vi derudover foreslået tre konkrete ting: et betalingsloft på Rejsekortet, en mulighed for at bruge betalingskort som rejsekort og et zonesystem med færre og større zoner.

Samtidig er det vigtigt, at der fremadrettet bliver ved med at være analoge billettyper og alternative billetformer til de passagerer, der af forskellige årsager ikke har adgang til eller lyst til at bruge digitale løsninger. Den kollektive trafik skal nemlig også i fremtiden være til gavn og glæde for alle.

Måske kunne det kommende grønne takstudvalg ligefrem lade sig inspirere af det østrigske transportudspil Klimaticket Ö. Et årskort til al kollektiv transport for 1.095 euro – det vil sige 3 euro per dag. Det giver nem adgang til kollektiv transport med det klare formål at få østrigerne til at vælge den kollektive transport til. Infrastrukturaftalens sommerrejsepas er allerede et skridt i den retning.

Debat: Et fleksibelt billetsystem bliver afgørende for den kollektive trafik

Debat: Billetsystemet skal være tilgængeligt for alle 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også