MobilityWatch

Renault bliver hårdere ramt end ventet grundet mangel på mikrochips

Manglen på mikrochips kommer til at betyde, at franske Renault kommer til at producere mindst 300.000 færre biler i år end tidligere ventet, siger kilder.

Foto: Sarah Meyssonnier/REUTERS / X07453

Manglen på mikrochips, også kaldet halvledere, har ramt flere industrier verden over. For nogen er udfordringen endda større end først antaget, herunder bilindustrien.

Det bekræfter tre kilder med tætte relationer til Renault ifølge Reuters.

De tre kilder mener at vide, at den franske bilproducent vil producere mindst 300.000 færre biler i år grundet manglen på mikrochips.

"Prognoserne (for produktionen, red.) ændres hele tiden, men underskuddet i produktionen bliver mellem 300-400.000 køretøjer," har en af de unavngivne kilder fortalt Reuters.

Renault har afvist at kommentere på påstanden.

I begyndelsen af september meddelte bilproducenten, at den venter, at produktionen i år vil være 220.000 biler lavere end ventet ved indgangen til regnskabsåret.

Informationshuset IHS Markit, der har hovedsæde i London, fortæller til Reuters, at på grund af forsyningsproblemer vil bilindustrien producere 11 millioner færre biler i 2021. IHS Markit vurderer, at problemet også vil strække sig ind i 2022.

I 2019 - før at pandemien ramte Europa - producerede Renault 3,75 millioner køretøjer.

Den franske bilgigant offentliggør regnskab for tredje kvartal fredag den 22. oktober.

Aktien falder 4,8 pct. til 30,70 euro onsdag eftermiddag.

Volvo Cars vil på børsen i Stockholm

Mærsk holder fast i tidligere udmeldt punktlighedsmål 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs