MobilityWatch

Rabatordning på rejser uden for myldretid har kun haft en begrænset effekt

En ny rapport har evalueret effekterne af en rabatordning for brug af den kollektive trafik uden for myldretiden, som der årligt postes store millionbeløb i. Formålet er at mindske trængslen, men rapporten finder dog kun begrænset dokumentation for, at det er lykkedes.

Foto: Jonas Olufson

Tilbage i 2012 blev et politisk flertal enige om at give brugere af den offentlige trafik rabat på lokale rejser, hvis de benytter busser og tog uden for myldretiden.

Hensigten var at styrke den offentlige transport og ikke mindst mindske trængslen. Det var politikerne fra S, SF, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Enhedslisten villige til at betale op til 300 mio. kr. for årligt, så kunderne kunne få en 20 pct. rabat på disse rejser.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs