MobilityWatch

Analytiker: Vejen tilbage til normalen går langsommere for SAS end konkurrenterne

SAS fremviser vækst i passagertallene for oktober, men trafikgenrejsningen går langsommere end hos konkurrenterne.

Foto: Jens Dresling

Vejen tilbage til normalen går langsommere for SAS end for konkurrenterne. Det kan blive en udfordring for flyselskabet, vurderer Sydbank i en kommentar, efter SAS mandag har offentliggjort trafiktal for oktober.

"Trafikgenrejsningen går langsomt – og langsommere for SAS end for mange konkurrenter. Indtægterne halter meget langt efter normalen, men nyhedsstrømmen fra sektoren kan formentlig fastholde SAS-aktionærerne i en prisforvirret tilstand i en periode endnu," skriver Sydbanks aktieanalysechef Jacob Pedersen.

Ifølge Sydbank faldt passagerindtægterne til 1,6 mia. svenske kr. i oktober 2021 sammenlignet med et niveau på 3,5 mia. svenske kr. i oktober 2019, der beskrives som normalen før pandemien.

Selvom det går langsommere end hos konkurrenterne, er passagertrafikken dog stigende, viser tallene.

SAS opnåede i oktober en stigning i passagertrafikken på rutefly målt på antal fløjne passagerkilometer (RPK) på 212,1 pct. i forhold til samme måned året før.

Luftfartsselskabets sædekapacitet (ASK) steg med 93,5 pct. i måneden, hvilket medførte en kabinefaktor (belægning) på 60,2 pct. Belægningsprocenten var 22,9 procentpoint lavere end i samme måned et år tidligere.

SAS transporterede 1,35 mio. passagerer i rutefly i oktober, hvilket var 127,6 pct. flere end i samme måned året før. Samlet set var antallet af passagerer inklusive charterflyvninger 1,39 mio., hvilket var en stigning på 131,5 pct.

"Vi er dog i tvivl om, hvorvidt SAS kan fastholde markedsandelen. SAS’ trafikgenrejsning foregår nemlig langsommere i forhold til andre i sektoren. Der er ingen tvivl om, at det på kort sigt kan spare SAS for mange penge, at selskabet ikke kaster kapaciteten for hurtigt ind på markedet," skriver Sydbank.

"Bagsiden af medaljen er dog, hvis konkurrenter med lavere omkostninger sætter sig på ruterne, inden SAS er tilbage og på den måde vinder markedsandele, som SAS kan få svært ved at vinde tilbage," lyder det videre.

Ifølge banken er det for tidligt at drage en endelig konklusion, men fremmarchen fra konkurrenter som Air France/KLM og Ryanair giver grund til øget nervøsitet.

"SAS' tilbageholdenhed kan blive ekstremt dyr i form af tabte markedsandele," skriver Sydbank.

Aktien stiger 1,5 pct. til 1,25 kr.

Erhvervskommentator forudser SAS-konkurs hvis statsstøtte stopper

SAS fordobler passagertal – men er stadig under før corona 

Mere fra MobilityWatch

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer de yngre piloter, går midt i SAS-konflikten og pilotstrejken i struben på deres egne pilotkolleger og Dansk Metal. Dansk Metal kannibaliserer og ønsker blot de yngre piloters arbejdspladser lukket, siger FPU-formanden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs