Volkswagen vil investere op mod 30 mia. euro i batterifabrikker

Bilfabrikanten vil investere beløbet i seks fabrikker, der udover selve batteriproduktionen også skal sikre råvarer som litium og nikkel.
Foto: Swen Pf'rtner/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Swen Pf'rtner/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Den tyske bilgigant Volkswagen har planer om at investere i seks fabrikker til produktion af batterier i Europa, der kan koste op imod 30 mia. euro - svarende til 225 mia. kr.

Det fortæller bestyrelsesmedlem Thomas Schmall, der er teknologiansvarlig i selskabet, til Reuters.

Ifølge Schmall er der helt konkret tale om 25-30 mia. euro, der inkluderer den vertikale kæde af råvarer og ikke kun fabrikkerne. Han tilføjer desuden, at Volkswagen ikke behøver føre an i finansieringen.

"Det afhænger af den forretningsmodel, vi vil etablere de kommende måneder, som vi er åbne til at forhandle om. For os er det nødvendigt, at vi kan kontrollere teknologiens køreplan, timingen, omkostningerne og tilgængeligheden for at muliggøre vores udrulning," siger han ved Reuters' Next-konference.

Schmall fører tilsyn med Volkswagens plan om at bygge seks store fabrikker til produktion af batterier inden udgangen af årtiet, hvilket af Reuters beskrives som et strategisk træk, der skal gøre den tyske gigant til verdens førende producent af elbiler.

Fabrikkerne skal udover at producere batterier også sikre råvarer som litium og nikkel.

Dette kræver en mere proaktiv tilgang, hvilket har fået Volkswagen til at kigge efter partnerskaber, som Schmall mener, kun er "nogle uger" væk fra at blive annonceret.

Reuters skriver, at bilproducenten i den forbindelse vil købe sig ind i et mineselskab.

Ifølge Schmall er det endelige mål at sikre en bæredygtig produktion, der fra tyskernes side ikke kun skal bestå af elektriske køretøjer. Dette skal bane vejen mod klimaneutralitet senest i 2050.

Den første fabrik hos svenske Northvolt, som Volkswagen vil eje en femtedel af, vil starte produktionen af batterier i 2023. Den næste fabrik vil blive bygget i Tyskland og blive medfinansieret af kinesiske Gotion High-Tech og være i drift fra 2025.

De fire øvrige fabrikker vil højst sandsynligt blive bygget i Spanien, Østeuropa og to yderligere lokationer, der endnu ikke blevet offentliggjort.

Bilkæmpers ladenetværk klar med ny storinvestor og milliarder til nye lynladere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også