Anko van der Werff har siddet et halvt år på posten som topchef i SAS og er allerede i gang med at implementere en ny strategi.
Det siger han til Børsen, hvor han dog samtidig understreger, at han ikke offentligt vil gå i detaljer med strategien endnu.
"Vi er allerede i gang, og ja, der er skam både mål for omkostningsreduktioner, for omsætningsvækst, for hvad vi skal opnå med vores Eurobonus-program. Og der er også et internt navn for strategien. Men det vil jeg ikke dele med dig endnu," siger Anko van der Werff i interviewet.
Han nævner dog nogle overordnede linjer, som har været fremme tidligere, nemlig at SAS foruden forretningsrejsende også vil satse på fritidsrejsende, at selskabet skal være hurtigere til at tilpasse sig kundernes rutebehov og endelig, at omkostningerne skal ned.
Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her
Planen om at spare penge inkluderer bl.a. oprettelsen af nye såkaldte produktionsplatforme, som er en slags datterselskaber. Som MobilityWatch har beskrevet, har det det vakt kritik fra såvel fagforeninger og politikere, da SAS her forsøger at få piloter og kabinepersonale over på billigere overenskomster end de nuværende.
Bl.a. har SF'eren Karsten Hønge kaldt det en "led" måde at opføre sig på som arbejdsgiver, og samtidig har SAS-personale demonstreret i flere lande for at gøre opmærksom på deres frustration.
En meningsmåling fra Wilke for MobilityWatch har for nylig vist, at hver tredje dansker mener, at den danske stat bør sælge sine aktier i SAS.
Danmark ejer således 21,8 pct. af SAS og har gennem coronakrisen flere gange tilført selskabet kapital.
Samme meningsmåling fra Wilke viste dog, at 43 pct. mener, at staten igen skal træde til med en hjælpende økonomisk hånd, hvis SAS får brug for det.
På den modsatte side mener 29 pct., eller mere end hver fjerde, ikke, at staten skal støtte SAS økonomisk, hvis det igen bliver nødvendigt. Resten er i tvivl.
Hver tredje dansker er klar til at sælge statens ejerandel i SAS
De fleste danskere er parate til skyde flere penge i et presset SAS
SAS kaldte raske medarbejdere på arbejde og undgik aflysninger: "Ikke holdbart i længden"
Smitte og snestorm får luftfartsselskaber til at aflyse afgange