DI håber på hurtig indfasning af roadpricing i København

Samtidig skal der dog investeres i andre mobilitetsformer, før den ønskede effekt opnås, lyder det fra interesseorganisationens næstformand i hovedstaden.
Eva Rindom, næstformand i Dansk Industri og adm. direktør i Atkins. | Foto: Atkins Danmark/PR
Eva Rindom, næstformand i Dansk Industri og adm. direktør i Atkins. | Foto: Atkins Danmark/PR

Der er for mange biler på vejene i landets hovedstad, hvilket skaber trængsel og koster samfundet dyrt.

Et problem, der skal gøres noget ved gennem en lempelse af registreringsafgiften og indførsel af roadpricing, lyder det i et debatindlæg i Altinget forfattet af Eva Rindom, næstformand i Dansk Industri - hovedstaden og adm. direktør i rådgivningsselskabet Atkins.

"Med sommerens infrastrukturplan har vi taget et stort første skridt frem mod at skabe flere og bedre mobilitetstilbud. Men skal vi undgå, at den trafikale situation i hovedstaden udvikler sig til det kaos, vi kender fra andre storbyer rundt om i verden, kan vi ikke sidde med hænderne i skødet og vente på, at en ny roadpricing-model måske bliver indfaset i 2030," lyder det blandt andet i indlægget.

Eva Rindom mener videre, at roadpricing ikke skal stå alene som et middel mod at sænke antallet af bilister i København, men at det kræver, at der samtidig skal investeres i cykelinfrastruktur og offentlig transport, før det har fuld effekt.

Efter den første milliard-milepæl: Metrodirektør ser udvidelser som stærkt nødvendige 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også