Der er for mange biler på vejene i landets hovedstad, hvilket skaber trængsel og koster samfundet dyrt.
Et problem, der skal gøres noget ved gennem en lempelse af registreringsafgiften og indførsel af roadpricing, lyder det i et debatindlæg i Altinget forfattet af Eva Rindom, næstformand i Dansk Industri - hovedstaden og adm. direktør i rådgivningsselskabet Atkins.
"Med sommerens infrastrukturplan har vi taget et stort første skridt frem mod at skabe flere og bedre mobilitetstilbud. Men skal vi undgå, at den trafikale situation i hovedstaden udvikler sig til det kaos, vi kender fra andre storbyer rundt om i verden, kan vi ikke sidde med hænderne i skødet og vente på, at en ny roadpricing-model måske bliver indfaset i 2030," lyder det blandt andet i indlægget.
Eva Rindom mener videre, at roadpricing ikke skal stå alene som et middel mod at sænke antallet af bilister i København, men at det kræver, at der samtidig skal investeres i cykelinfrastruktur og offentlig transport, før det har fuld effekt.
Efter den første milliard-milepæl: Metrodirektør ser udvidelser som stærkt nødvendige