DSB aflyser togafgange på forhånd for at sikre "robusthed" i køreplan

DSB har aflyst en række togafgange i flere uger frem som følge af stor smitte blandt de ansatte. Det sker, selv om DSB ikke kender sygdomssituationen i den fulde periode med aflysninger. Lokaltog har tidligere også aflyst afgange på forhånd, selvom der i princippet var personale nok (Opdateret).
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

(Opdateret: Oprindeligt fremgik det af artiklen, at DSB pt. har tilstrækkeligt med personale til at opretholde normal drift på aflyste togafgange, men DSB oplyser nu, at man der mangler personale til afgangene.)

Smittetallene i samfundet er voldsomt stigende og sætter fortsat nye rekorder nærmest dagligt. Det kan mærkes mange steder i samfundet og rammer også personalet hos landets togselskaber.

Således har DSB meldt om ændringer på to sjællandske strækninger i perioden fra den 6. til den 23. januar grundet smitte blandt personalet.

Det handler om, at DSB mangler personale pt., og at der er risiko for, at DSB kommer til at aflyse afgange senere, lyder det fra informationschef Tony Bispeskov. Også selv om selskabet ikke ved, hvordan sygdomsudviklingen udvikler sig i de kommende uger.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

"Vores ønske er, at vi kan kommunikere det bedst muligt til kunderne på forhånd, når der er aflysninger. Men det kan vi selvfølgelig ikke med et sygefravær, der ændrer sig fra dag til dag, og som nu er oppe i et langt højere leje, end det er normalt," siger Tony Bispeskov til MobilityWatch.

"Derfor har vi valgt at lægge os fast på frem til og med den 23. januar, at vi kører med nogle enkelte færre regionaltog. Det er det, der gør, at vi kan sikre en robusthed i køreplanen, så kunderne kan regne med de tog, der kører," lyder det fra informationschefen.

Reserven er brugt

Det er på strækningerne Helsingør, København og Roskilde og mellem Slagelse og Københavns Lufthavn, der vil køre færre tog i perioden.

At selskabet vælger at tage sine forholdsregler og aflyse afgangene flere uger frem, skyldes, at yderligere sygdomstilfælde kan opstå blandt personalet.

"Vi har en reserve, som vi løbende trækker på. Men der er selvfølgelig grænser for, hvor stor en udskiftningsbænk vi har. Og der har vi simpelthen nået toppen, og oplever et sygefravær, som er langt højere end det, vi ser normalt," siger Tony Bispeskov.

Tony Bispeskov fortæller til MobilityWatch, at der ikke er tale om aflysninger af afgange, der vil få den store indvirkning på forretningen. Man har udvalgt togstrækninger, hvor der i forvejen er andre alternativer, ligesom man ikke har valgt at aflyse de mest brugte afgange, lyder det.

Tony Bispeskov pointerer, at DSB vælger at foretage aflysningerne på forhånd af hensyn til passagererne.

"Vi ved, at passagererne – særligt pendlerne – sætter enorm meget pris på, at man på forhånd ved, at man godt kan regne med, at ens tog kører, som det plejer at køre," siger Tony Bispeskov.

Lokaltog aflyste også

Henover nytår oplevede også Lokaltog – som står for driften af lokaltogene på Sjælland under trafikselskabet Movia – coronasmitte blandt personalet.

Det førte til markante ændringer i køreplanen, som betød en halvering i antallet af afgange på flere nordsjællandske togstrækninger.

Ifølge driftsdirektør Mie Rajcic var der tale om smitte relateret til Lokaltogs driftscentral i Hillerød. Men hun oplyser også til MobilityWatch, at Lokaltog med aflysningerne faktisk tog samme tilgang som DSB og aflyste på forhånd – og det selvom Lokaltog i princippet havde lokomotivførere nok.

"Vi kiggede på, om vi turde køre med fuld drift, for det handler også om, at kunderne kan forberede sig på deres rejse. Så der gik vi ud og var konservative og reducerede vores drift flere dag frem," siger Mie Rajcic til MobilityWatch.

Ifølge driftsdirektøren er det heller ikke utænkeligt, at Lokaltog bruger samme tilgang igen og aflyser på forhånd, hvis smitten løber løbsk. Derfor vurderer togselskabet også situationen blandt medarbejderstaben dagligt.

"Selvfølgelig bliver vi jo nødt til at tilpasse kapaciteten i forhold til de medarbejdere, vi har. Og vi vil også gerne melde ud i så god tid som muligt," siger Mie Rajcic, som tilføjer:

"Men vi vil heller ikke gå ud og planlægge noget, som vi ikke mener, er nødvendigt. Det er en balance, for det er klart, at vi er der for at levere et produkt til kunderne," siger driftsdirektøren.

Smitte kan ikke undgås

Det er heller ikke første gang, at DSB er nødt til at aflyse afgange grundet forhøjet sygefravær under coronapandemien, fortæller Tony Bispeskov.

Men da omikronvarianten er mere smitsom, bliver selskabet hårdere ramt i denne omgang, lyder det.

Burde I have forudset, at smitte blandt jeres ansatte kunne blive et problem?

"Ja, men vi har også forudset det. Vi har forudset det på den måde, at vi jo har en reserve, som vi løbende trækker på. Men det er selvfølgelig en reserve, som har en limit," siger Tony Bispeskov.

Han fortæller, at selskabet desuden tager en lang række forholdsregler for både personalet i togene og i DSB's driftscenter, som overvåger Danmarks togtrafik. Forholdsreglerne handler både om adgang til coronatest, krav om mundbind og afstand m.m.

"Men helt at undgå smitte - det kan man ikke. Det er der mange, der vil skrive under på," siger informationschefen.

Tony Bispeskov er klar over, at DSB ikke kan være sikker på, at den værste smitte er overstået, når togselskabet planlægger fuld drift igen fra 23. januar.

Men han henviser til flere ekspertudsagn om, at smittebølgen vil toppe i slut januar eller start februar, og det er derfor, DSB planlægger normal drift igen efter den 23. januar.

Kommune og trafikselskab: Klimadagsordenen løser ikke udfordringer med trængsel

"Det kommer på det værst tænkelige tidspunkt": Persontransporten efterlyser kompensation efter restriktioner 

KL presser på for coronakompensation til trafikselskaber 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også