Krise hos SAS skaber debat om ejerskab i Norge

Mens flere norske politikere åbner for, at Norge igen skal blive medejer af SAS for at hjælpe selskabet gennem krisen, er der stærke advarsler fra branchekendere.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

SAS, der tirsdag leverer regnskab for første kvartal, er i økonomiske problemer på grund af coronakrisens effekt på rejsemarkedet, en enorm gæld og store omkostninger, der er svære at barbere ned.

I Norge, der gik ud af ejerskabet af flyselskabet i 2018, er der opstået debat om, hvorvidt den norske stat igen skal gå ind i selskabet for at hjælpe økonomisk og dermed også sikre infrastruktur i landet.

"Jeg mener, at det rette at gøre er at blive ejer i SAS. Jeg ønsker, at staten skal være inde og eje SAS som et vigtigt strategisk selskab. Det er et vigtigt infrastrukturselskab i vores land og andre nordiske land," udtaler stortingsmedlem Mímir Kristjánsson fra partiet Rødt til Dagens Næringsliv.

Tidligere har også både Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet åbnet for, at et norsk ejerskab igen kan komme på tale.

Flere branchekender advarer dog kraftigt mod et nyt norsk ejerskab.

"For guds skyld ikke"

"Norge bør ikke komme ind på ejersiden igen. De kan godt bidrage med lån, men problemet med SAS har hele tiden været, at ejerne har været tvunget til at stille op gang på gang," siger Frode Steen, der er professor ved Handelshøjskolen NHH i Bergen, til Dagens Næringsliv.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Henvisningen går på, at den danske og svenske stat, der i dag er hovedejere af SAS, flere gange har været nødt til at hjælpe med kapital, hvilket også har sendt deres ejerandele i vejret.

Frode Steen peger desuden på, at SAS ikke har specielt meget infrastruktur i Norge, da selskabet har hovedkontor i Sverige og har Kastrup som den primære flybase.

"I Norge har vi ikke andet end kunder, som efterspørger flyvninger. Hvad har vi at vinde på at sidde i en ejerposition," lyder det fra professoren.

Flere kapitalforvaltere med indsigt flybranchen har samme vurdering.

"Jeg håber for guds skyld ikke, at den (den norske stat, red.) gør det. Hvis regeringen stiller op, bør den gøre det samme for Norwegian og Flyr," siger han Martin Mølsæter fra Firstfondene til avisen.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

SAS indstiller sin flyvning til Ukraine

Analytiker: SAS kan blive overhalet indenom af Norwegian 

SAS præsenterer sommerprogram med 120 destinationer 

Piloter hiver SAS i retten for at omgå ansættelsesaftale 

Lufthavnspersonale er mest udsat for chikane og trusler om vold 

Brændstofpriser udfordrer genopretning: Norwegian og SAS står med svært valg

Norwegian åbner for at investere i produktion af grønt flybrændstof 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også