Københavns Lufthavne ønsker mere diversitet i ledelsen – men planen er endnu ikke klar

I Københavns Lufthavne vil man gerne have flere kvinder i ledelsen og i bestyrelsen. Den konkrete køreplan for, hvordan det skal ske, har man imidlertid ikke klar endnu.
Marie Louise Hansen, corporate responsibility-chef i Københavns Lufthavne | Foto: PR / Københavns Lufthavne
Marie Louise Hansen, corporate responsibility-chef i Københavns Lufthavne | Foto: PR / Københavns Lufthavne

Der er en overvægt af mænd på de ledende poster i det meste af transportsektoren, selvom stadig flere selskaber de seneste år har formuleret måltal om at øge andelen af kvinder.

I Københavns Lufthavne har man opsat mål på medarbejder-, management- og bestyrelsesniveau frem mod 2025, men selskabet er indtil videre kun kommet i mål med førstnævnte.

Andelen af kvinder i de to sidstnævnte grupper er til gengæld gået ned i det delvist statsejede lufthavnsselskab de seneste år.

”Vi må bare konstatere, at der leverer vi ikke på den målsætning, vi har i dag. Det er rimelig sort på hvidt,” siger Marie Louise Hansen, corporate responsibility-chef i Københavns Lufthavne, til MobilityWatch.

MobilityWatch ville gerne have interviewet bestyrelsesformand Lars Nørby Johansen om, hvad han mener om sammensætningen af selskabets top, og hvor meget man arbejder med at få kvinder ind på ledende positioner. Han dog ikke ønsket at stille op. Det samme er tilfældet med topchef Thomas Woldbye.

Vil gerne have mangfoldighed

Kønsfordelingen i Københavns Lufthavnes bestyrelse – uden at medregne medarbejderrepræsentanter – såvel som blandt de seks personer, der betegnes som ledende medarbejdere, lyder på 5-1 i mændenes favør. Til sidstnævnte kan desuden lægges adm. direktør Thomas Woldbye, som alene udgør selskabets direktion.

I Københavns Lufthavnes årsregnskab for 2021 lyder andelen af kvinder i ”management”-stillinger på 26 pct., mens det tal i 2017 var 30 pct.

Ifølge selskabets mangfoldighedspolitik, som blev opdateret i slutningen af 2020, skal andelen af kvinder i ”management”-stillinger være på 30 pct. i 2025. Det er der flere grunde til, fortæller Marie Louise Hansen.

”Vi vil gerne have mangfoldighed, så vi kan afspejle det samfund, vi er en del af. Helt generelt viser data og viden jo også, at det er godt for virksomheder og deres bundlinje at have diversitet i ledergrupper,” siger hun.

Blandt de medarbejdere, som er blevet fyret under coronakrisen, var den tidligere HR-direktør og HR-udviklingschef, som var dem, der ifølge Marie Louise Hansen ”bar faklen” i forhold til at udforme konkrete initiativer, der skulle rette op på den skæve fordeling.

Den nye HR-direktør er derfor nu i gang med at se på, hvad der kan gøres. Tidligere har lufthavnen dog stillet krav til sine rekrutteringspartnere om, at der skal være en vis andel kandidater fra det underrepræsenterede køn, tilføjer Marie Louise Hansen.

Er ikke der, hvor man vil være

CSR-chefen understreger, at en øget diversitet er et ”fokusområde” hos landets største lufthavnsselskab.

Kan du forstå, hvis man læser det her og tænker, at det er mærkeligt, at I siger, det er et fokusområde hos jer, når det hverken afspejler sig i sammensætningen af de ledende medarbejdere eller i bestyrelsen?

”Det, man i hvert fald kan konstatere, er, at vi hverken i forhold til ledende medarbejdere eller bestyrelsen er der, hvor vi har sat os et mål om at være. Det er i hvert fald helt tydeligt. Det her spørgsmål om at kigge nærmere ind på, hvad det er for nogle virkemidler, vi skal skrue op for, er noget af det, som er i fokus i takt med, at vi bevæger os ud af en kriseledelsessituation og over i noget, der forhåbentlig ligner noget lidt mere normalt, når passagererne rigtigt vender tilbage,” siger Marie Louise Hansen.

I selskabets årsregnskab fremgår det, at man endnu ikke har udarbejdet en konkret handlingsplan for, hvordan man vil øge andelen af kvinder på ledende poster eller i bestyrelseslokalet.

”I lyset af covid-19 var vi desværre ikke i stand til at oversætte vores opdaterede diversitets- og inklusionspolitik til en handlingsplan, som indeholder specifikke initiativer og supporterende analyser, som det var planlagt i 2021. Vores ambition er at genoptage arbejdet i 2022 og definere mere præcist, hvilke fokusområder CPH skal arbejde på for at opnå målene og KPI’erne for diversitet,” lyder det i årsrapporten.

Risiko for blinde vinkler

Selvom man hos Københavns Lufthavn har en opfattelse af, at man generelt går glip af noget, hvis man ikke har diversitet i ledelsen, har Marie Louise Hansen omvendt svært ved at vurdere, om selskabet går glip af noget med den nuværende indretning af ledelsen.

”Generelt er det jo sådan for alle store virksomheder, at det her med at have et udsyn, hvor man er opmærksom på udfordringer og værdier, som afspejler en bredere del af befolkning, er et rigtigt godt afsæt i forhold til at have fokus på at løfte de rigtige udfordringer. Det er også derfor, at vi har en politik om, at det er det, vi gerne vil.”

Så må det vel også være sådan, at det nuværende setup er dårligere, end hvis der var større diversitet i ledelsesgruppen?

”Jeg tror endnu ikke forskningen på diversitetsniveau er kommet så langt, at man kan sige, at når du har en vis repræsentation af begge køn, så svarer det til så meget mere på bundlinjen. Men det er et princip, vi taler om her, og det princip er vi enige i i Københavns Lufthavn – at en større grad af mangfoldighed også er godt for bundlinjen. Men hvor mange procent der helt konkret er at hente for os, tror jeg er svært at kvantificere.”

Du peger selv på, at det er vigtigt, at man ligner den kundegruppe, man skal servicere. Er der så ikke nogle blinde vinkler i jeres ledelsesgruppe, når den mangler diversitet?

”Det, du siger der, er jo fuldstændig rigtigt. Der opstår jo en risiko for, at man kan få nogle blinde vinkler, hvis ikke man har en vis repræsentation, og det er jo også præcis det, der ligger til grund for at have et ønske om at have en vis blanding, også på kønssiden. Og det er et mål, der ligger fast, selvom det ikke er sket endnu,” siger Marie Louise Hansen.

MobilityWatch sætter fokus på kvinder i toppen af transportvirksomhederne. Du kan læse mere om sagen herunder:

Kun få kvinder finder vej til topledelserne i transportsektoren

DFDS-formand siger nej til ”rigide kvoter” for kvinder – men også til dårlige undskyldninger

Nye opkøb udfordrer ambitioner om kønsbalance hos DFDS

Havneformand er flov over diversitetstal: ”Vi skal kigge indad”

Fem mænd og nul kvinder i DSB’s direktion: Topchef peger på problemer med fødekæden

Sydtrafik-formand peger på kommunal kabale som hovedårsag til få kvinder i bestyrelsen

Formand erkender udfordring med diversitet i DSV-top: ”Det er en tilståelsessag”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også