Forhandlinger hos SAS afbrudt: Piloterne har forladt bordet

Piloterne hos SAS har forladt forhandlingerne med selskabet om en ny overenskomst efter kun en dag. SAS-chef kalder tilgangen for ”useriøs.”
SAS pilot under tidligere forhandlinger i 2012. | Foto: Jens Dresling
SAS pilot under tidligere forhandlinger i 2012. | Foto: Jens Dresling
AF MARKETWIRE

SAS var i gang med forhandlinger med piloterne, der har en kollektivaftale, som udløber med udgangen af marts. Samtalerne er dog nu sluttet, næsten før de var begyndt.

Piloterne har nemlig forladt forhandlingsbordet efter kun en dag, oplyser forhandlingschef Marianne Hernæs til MarketWire.

”Vi regnede med, vi kunne komme til enighed. Men piloterne har valgt at bryde forhandlingerne efter kun en dag,” siger hun.

SAS lancerede 22. februar en fremtidsplan, der inkluderede besparelser på 7,5 mia. svenske kr.

”Den plan kræver, at alle i SAS bidrager,” pointerer forhandlingschefen og tilføjer:

”Det må piloterne også.”

Fra piloternes side bekræfter Henrik Thyregod, at man har valgt at gå fra forhandlingsbordet.

”Vi har diskuteret med SAS i november og december og frem til nu, hvor de egentlige overenskomstkrav er kommet på bordet. Og der er en meget stor kløft imellem os og SAS,” siger Henrik Thyregod, formand for Dansk Pilotforening, DPF, og næstformand i Scandinavian Pilot Group, SPG, der er en paraplyorganisation for SAS’ piloter i Danmark, Sverige og Norge.

”Der er ingen chance for at blive enige om de her ting, for det er så massive krav om lønnedgang, ekstra tjenestetid og ændringer af arbejdsvilkår. Det kan vi ikke nå i mål med.”

Henrik Thyregod fremhæver, at SAS til de egentlige overenskomstforhandlinger har lagt de samme krav, som parterne forhandlede om i november og december, på bordet igen.

”Så vi forlader ikke bare scenen, men vi har været igennem alle disse ting i november og december,” siger han.

Henrik Thyregod, der også er næstformand i Metal Luftfart, oplyser, at han endnu ikke kan udtale sig om konsekvenserne af de afbrudte forhandlinger.

Piloterne forstår dog behovet for at bidrage med nødvendige besparelser for at sikre SAS’ langsigtede overlevelse og koncernens mange arbejdspladser.

”Det kan jeg love dig, at jeg kan forstå. SAS skal sikre sig, at alle grupper er konkurrencedygtige. SAS skal ikke være dyrere, men det er vi piloter heller ikke. Vi er konkurrencedygtige. Vi kan konkurrere med Norwegian, og piloterne er langt billigere end i for eksempel KLM og i Lufthansa. Desuden er vi villige til at finde en passende aftale, som gør SAS konkurrencedygtig på den lange bane og frem for alt respekterer den danske forhandlingsmodel.”

At alle faggrupper deltager i besparelserne har været udgangspunktet for SAS’ krav og ønsker.

”Vi er blevet mødt med store krav fra pilotforeningen på ganske mange områder, som betyder store omkostninger for os. Derfor har vi en situation, hvor vi står ganske langt fra hinanden,” erkender Marianne Hernæs.

SAS og pilotforeningerne har haft en dialog tilbage i december, som ifølge flere medier gav SAS besparelser for cirka 450 mio. svenske kr.

Dialogen bekræfter forhandlingschefen. Marianne Hernæs er imidlertid ikke enig i den udlægning.

”Pilotforeningen kom med et tilbud med en del krav, som var vanskelige for os at kunne honorere, og de besparelser, de har regnet sig frem til, er langt fra det, vi selv har regnet os frem til,” siger hun.

Om uenigheden betyder, at der kommer en pilotkonflikt kan hun ikke svare på.

”Vi ønsker at forhandle, og det er foreningerne, der har valgt at forlade forhandlingsbordet. Vi er enormt skuffede, og jeg vil gå så langt som til at kalde det useriøst,” siger hun og henviser til at spørge pilotforeningen, om der bliver konflikt.

På spørgsmålet om, hvordan vi kommer videre, hvis man er SAS, svarer Marianne Hernæs:

”Vores forhandlingsdør er altid åben. Det er pilotforeningen, der har afbrudt. Vi står altid klar, hvis de er klar til at komme tilbage.”

Ukrainsk luftfartsselskab stiller ressourcer til rådighed

Tidligere piloter kritiserer SAS for ansættelser 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også