GM og Ford øger rivaliseringen i kampen mod Tesla

Rivaliseringen mellem de to bilproducenter er blevet større i takt deres kamp for at indhente Tesla.
Foto: Ben Margot/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Ben Margot/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Fords kamp mod GM – en af forretningsverdenens heftigste i et århundrede – får en ny dimension i takt med, at virksomhederne træder ind i den nye elbil-tidsalder.

Det skriver The Wall Street Journal.

De to bilproducenter er nemlig under pres for at indhente rivalen Tesla, der længe har været dominerende på markedet for elektriske køretøjer – i løbet af første kvartal solgte Tesla 13 gange så mange elbiler i USA som de to Detroit-selskaber tilsammen.

Og både GM’s CEO, Mary Barra, og Ford-topchefen Jim Farley har fortalt, at de vil overtage Teslas markedsposition. GM vil gøre det ved at lancere en række elbiler til flere forskellige målgrupper, og Ford planlægger at producere et mere snævert sortiment, men med hurtig lancering.

”Det her kommer til at være et scenarie, fremtidige businessstuderende kommer til at lære om,” siger Barclays-analytiker Brian Johnson om de duellerende forretningsmodeller til The Wall Street Journal.

Ifølge analytikeren har Ford allerede skabt engagement hos forbrugerne gennem tidligt salg, mens GM ser ud til at være bedre positioneret til at opskalere produktionen de kommende år.

Rivaliseringen mellem de to bilproducenter går årtier tilbage og var særligt rødglødende i 1920’erne, hvor Ford blev en global spiller ved at masseproducere den ikoniske, sorte Model T. GM’s strategi med at tilbyde flere brands og modeller har siden bidraget til, at GM har kunne overhale Ford.

K.W. Bruun & Co: Hvis to kandidater er lige gode, ansætter vi kvinden

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også