MobilityWatch

Analytiker: Konkursbeskyttelse kan tvinge SAS-parter til indrømmelser

SAS-ledelsen forbereder angiveligt at søge om konkursbeskyttelse i USA. Ifølge luftfartsanalytiker vil en sådan proces kunne tvinge medarbejdere og kreditorer til at acceptere indrømmelser.

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

SAS har hyret bl.a. advokater i New York til at kunne søge om konkursbeskyttelse under de såkaldte chapter 11-regler.

Det har pilotforeningen SAS Pilot Group skrevet til sin medlemmer i et brev, hvilket svenske Expressen har beskrevet tirsdag.

Til MarketWire, der også har set brevet, udtaler luftfartsanalytiker fra Sydbank Jacob Pedersen, at en sådan proces kan være med til at skubbe gang i forhandlingerne mellem SAS-ledelsen på den side og medarbejdere, kreditorer m.m. på den anden side.

De forhandler i øjeblikket om redningsplanen SAS Forward, der skal finde milliardstore besparelser og barbere en stor del af det kriseramte flyselskabs gæld.

”Fidusen ved en chapter 11, eller en konkursbeskyttelse kan man næsten kalde det, er, at man får lov at køre selskabet videre samtidig med, at man tvinger medarbejdere og kreditorer til at komme med nogle store indrømmelser, så man kan finde et bedre fundament for SAS,” siger han.

Han beskriver en chapter 11-proces som en slags opgørelse af et konkursbo med henblik på at undgå konkursen.

Tanken er, at en udsigt til en lukning for enden af en fejlslagen forhandling, vil tvinge partere såsom medarbejdere og kreditorer til at acceptere større indrømmelse for at undgå at tabe alt.

”Så man kan få gælden ned, omkostninger ned og kan videreføre selskabet. Det handler egentlig om at lægge de aftaleparter, som man forhandler med nu, i benlås, så man får fremdrift i forhandlingerne,” siger Jacob Pedersen.

Til gengæld får det også en anden effekt.

Nu hvor muligheden for en chapter 11-sag er nævnt, kan det meget muligt få enhver mulig investor til at afvente et sådan forløb for at overtage det mest muligt trimmede selskab.

”Det ser meget logisk ud nu, at hvis der kommer nogle større investorer, der vil tage en stor ejerandel af SAS, så kommer det først til at ske efter en chapter 11-sag er gennemført,” siger Jacob Pedersen.

”De forandringer, der skal gennemføres, bliver SAS selv nødt til at gennemføre, inden der kommer nogle nye investorer og kaster friske penge ind.”

Pilotforening: SAS forbereder proces for konkursbeskyttelse i USA

Dansk Metal Luftfart afviser beskyldning fra SAS-topchef: ”Det er helt forkert”


Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs