MobilityWatch

Mange SAS-passagerer på aflyste fly må se langt efter alternativ rejse

Omkring 30.000 passagerer påvirkes af pilotstrejken i døgnet. SAS har svært ved at finde alternative fly.

Foto: Ali Lorestani/TT/Ritzau Scanpix

Ferieplanerne hænger i en tynd tråd for mange af de SAS-passagerer, hvis flyafgang bliver aflyst på grund af pilotstrejken i selskabet.

For det er meget svært for SAS at finde alternative afgange til passagererne, lyder det fra pressechefen i SAS Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukj.

”Der har vi et problem. Mulighederne er stærkt begrænsede, da vi i forvejen gik ind i en meget udfordrende sommer,” siger hun.

”Hele Europas luftrum er udfordret. Samtlige flyselskaber i Europa kæmper med kapaciteten. Det gør muligheden for at finde alternative flyselskaber til vores passagerer stærkt begrænset.”

Status er, at mellem 200 og 250 afgange aflyses hver dag, så længe strejken varer. Det påvirker omkring 30.000 passagerer i døgnet.

”Vi arbejder i døgndrift for passagererne,” siger Alexandra Lindgren Kaoukj.

Passagerer kan finde information om aflysninger på SAS’ hjemmeside. Hvis de ikke kan komme afsted, kan de få pengene tilbage, eller selv finde en alternativ rejse.

Torsdag er de strejkende piloter fra Danmark, Sverige og Norge kommet med et tilbud om, at de kan gøre en undtagelse fra strejken og flyve strandede chartergæster hjem fra destinationer, hvor der ikke er alternative flyruter.

Det kræver, at SAS trækker en lockout af piloterne tilbage.

Konflikten brød ud mandag skete efter langvarige forhandlinger.

Bagtæppet er, at SAS står i en meget alvorlig økonomisk krise efter coronapandemien, hvor det ikke var muligt at rejse.

I den forbindelse opsagde SAS omkring halvdelen af piloterne, men med en aftale om genansættelse.

Piloterne er nu utilfredse med, at SAS ansætter nye piloter på overenskomster med dårligere vilkår i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect.

”Vi sidder ved forhandlingsbordet og håber og venter, at piloterne kommer tilbage, så vi kan få en hurtig afslutning på det her, for det er ødelæggende for vores passagerer og for selskabets fremtid,” siger SAS’ pressechef.

”Men det er først og fremmest ødelæggende for den plan, som vi må gennemføre for at sikre SAS en plads på det fremtidige marked,” siger hun.

Piloterne venter omvendt bare på at høre fra SAS, siger Keld Bækkelund, forhandlingschef hos Dansk Metal, hvor de danske SAS-piloter under Dansk Pilotforening hører hjemme.

”Vi er klar. Vi skal have stoppet den her tossede strejke og have passagererne ud at flyve igen,” siger han.

Keld Bækkelund kan godt forstå, hvorfor passagerne har svært ved at forstå, hvorfor deres ferie skal ødelægges af en strejke.

”Det kan jeg godt forstå. Det har jeg også selv.”

”Vi havde lavet en aftale med SAS om, at vi skulle levere besparelser for 550 millioner svenske kroner i en fireårig overenskomst. Den løb SAS fra.”

”Så fandt vi lidt flere penge og gik med til en overenskomstperiode på seks år. Men også den takkede SAS nej til,” siger han.

SAS-piloter tilbyder at flyve chartergæster hjem

Nordiske lufthavne har store beløb i klemme hos SAS

Skatteyderne står til langt det største tab i slagsmål om SAS-gæld

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs