Det er langtfra kun SAS, der er i dybe økonomiske problemer. Også Europas øvrige flyselskaber har massive problemer.
Det skriver Børsen.
Selv om de rejsende tilsyneladende er vendt tilbage i lufthavnene efter coronakrisen, melder Madrid lufthavn blandt andet 17 pct. færre passagerer i maj sammenlignet med samme måned i 2019. I London Heathrow var der 21 pct. færre rejsende og i Frankfurt 26 pct færre.
Og det kan mærkes hos flyselskaberne. International Consolidated Airlines, moderselskab til blandt andet British Airways, fik under pandemien en redningspakke, der indeholdt lån på 5,5 mia. euro - 41 mia. kr - og egenkapital på 2,7 mia. euro.
Men efter et 2021 præget af underskud blev egenkapitalen reduceret til 846 mio. euro og i første kvartal tabte selskabet 787 mio. euro.
Udfordringerne ses også hos Lufthansa, der i årets første tre måneder havde et underskud på omkring en halv mia. euro, og selskabets credit default swaps, der er prisen på at forsikre sig mod konkurs, er steget med 156 pct. Ifølge Børsen er det det højeste niveau i mindst ti år.
Det står også skidt til hos lavprisselskaberne, hvor Ryanairs aktiekurs er faldet med 24 pct., Easyjet med 36 pct. og Wizz Air med 58 pct.
Ifølge en analyse fra Deutsche Bank skyldes den dårlige udvikling frygten for recession og det efterspørgselschok, som sker samtidig med stigende priser på brændstof.
”Dette har været utroligt udfordrende og har også bredt sig til de normalt mere defensive lufthavns- og infrastrukturselskaber, som vi dækker, formentlig på grund af frygt for mulige fald i flykapaciteten”, lyder det fra Deutsche Bank-analytikerne til Børsen. De anbefaler samtidig kun at købe aktier i Ryanair.
Vigtig luftfartslov i slutspurt: Omdiskuteret brændstof kan potentielt blive grønt
Domstol giver SAS grønt lys til at indlede rekonstruktion i USA
HK Luftfart-formand er bekymret for fremtidigt forhandlingsklima i SAS