Idémand bag ikonisk dansk motorcykel er igen på kapitaljagt

Selskabet bag en eldreven version af den danske Nimbus-motorcykel er i færd med at søge ny kapital, der skal være med til at sætte gang i produktionen.
Foto: Holger Damgaard/POLARCHIVE
Foto: Holger Damgaard/POLARCHIVE

Skaberen af en ny elektrisk model af den ikoniske, danske motorcykel Nimbus søger nu 10 mio. kr. i ny kapital.

Det fremgår af en annonce, som Nimbus Motorcycles har kørt i en række dagblade.

Til MobilityWatch fortæller adm. direktør Claus Støvlbæk Clausen, at man ikke har nogen præference for, hvilke eller hvor mange investorer der kommer ombord:

”Det kan være én eller fem,” siger han.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Han understreger dog, at de personer, der tidligere investeret i selskabets folkeaktier, og som har været med fra starten, står på en venteliste til at købe flere aktier og dermed være de første investorer i rejsen mod de 10 mio. kroner.

”De skal have lov til at få deres ønske opfyldt om at købe flere aktier, fordi de har været så loyale at hjælpe projektet i gang helt fra starten af,” siger Claus Støvlbæk Clausen.

Penge til produktion

De sidste par år er selskabet blevet finansieret med 4,7 mio. kr. gennem salget af folkeaktier og har siden brugt en del af pengene på designet af den endelige model.

I den nye kapitalrejsning søger Nimbus Motorcycles 10 mio. kroner til at begynde selve produktionen og leder i samme omgang efter samarbejdspartnere med produktionsfaciliteter i Danmark.

Ifølge annoncen går selskabet efter produktionspartnere med erfaring på området, solid økonomi og som kan tilbyde en attraktiv beliggenhed.

Claus Støvlbæk Clausen fortæller, at Nimbus Motorcycles har fået en del henvendelser fra virksomheder og maskinfabrikker omkring produktionen af delkomponenter i aluminium og elektriske leverancer, men han vil ikke sætte ord på, hvilke aktører der er i spil.

”Vi er positivt overrasket over, at vi kan få flere dele produceret i Danmark. Det gør jo, at vi ikke bliver så følsomme for en international forsyningskæde,” siger Claus Støvlbæk Clausen til MobilityWatch.

Den adm. direktør vil ligeledes ikke afsløre, hvor mange elmotorcykler selskabet har planer om at producere, men nævner at Nimbus elmotorcyklen nærmer sig 100 forudbestillinger.

”Så vi har fået bekræftet, at interessen er der.”

Et stykke dansk historie

Claus Støvlbæk Clausen har siden 2020 stået i spidsen for selskabet, der vil genskabe modellen med ny, elektrisk teknologi.

Nimbus motorcyklen så dagens lys for første gang i 1919 og blev produceret af Nilfisk. Den mest succesfulde model, type c, blev også kendt som Humlebien på grund af dens karakteristiske motorlyd og blev lanceret i 1934.

Motorcyklen blev særdeles synlig i det danske bybillede efter den vakte stor interesse fra blandt andet postvæsenet, politiet og forsvaret.

Fra 1919 til produktionen stoppede i 1960, rullede der cirka 12.000 Nimbus motorcykler ud af fabrikken på Peter Bangs Vej i Frederiksberg.

Claus Støvlbæk Clausen har med Nilfisks velsignelse fået lov til at genudvikle den folkekære motorcykel.

Planen er, at elmotorcyklen skal komme på gaden allerede i 2023, hvis alt går vel.

Ikonisk dansk motorcykel står til at blive genoplivet

Harley-Davidson kickstarter sjælden stor optur med stærkt regnskab

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også