Venstre ser ikke staten som langsigtet medejer af SAS

Venstre har hidtil bakket op om at skyde flere penge i SAS. I et debatindlæg fastslår partiet, at staten ikke bør være medejer på den lange bane.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

I forsommeren indgik Venstre i en politisk aftale, der vil skyde flere statslige kroner i SAS og øge ejerskabet fra de nuværende ca. 22 pct. op til 30 pct.

I et debatindlæg i Altinget skriver tre ordførere fra partiet, at det dog ikke er tanken, at staten skal være medejer på den lange bane:

”...på længere sigt bør staten ikke være medejer af SAS, og derfor kan selskabet ikke leve på statslige indskud fremadrettet. Det er god borgerlig politik,” lyder det i indlægget, der er skrevet af transportordfører Kristian Pihl Lorenzen, finansordfører Troels Lund Poulsen og Hans Christian Schmidt, der er tidligere transportminister og nuværende næstformand i Folketingets transportudvalg.

Venstre har tidligere understreget vigtigheden af, at staten bakker op om SAS – også selv om den svenske og norske stat har afvist at skyde flere penge i flyselskabet, der i øjeblikket er i gang med en konkursbeskyttelsesproces i USA.

Tilbage i juni, før den politiske støtteaftale kom i stand, bragte Berlingske et interview med Troels Lund Poulsen, hvor han blev spurgt til, om ”SAS kan blive ved med at regne med, at den danske stat kommer og redder selskabet, når det går skidt.”

Her svarede finansordføreren:

”Nu tager jeg afsæt i den nuværende situation. Hvad der sker i fremtiden, må vi forholde os til til den tid.”

For nylig viste en oversigt fra Finansministeriet, at staten har tabt ca. 2 mia. kr. på sin investering i det skandinaviske flyselskab siden 2001.

1,9 mio. passagerer fløj med SAS i august

SAS-analytiker: Trafikken skuffede i august

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også