Danskernes prioriteter i transportpolitikken: Presset sektor vejer tungest

Transport og infrastruktur ligger et godt stykke nede på listen over de vigtigste emner hos danskerne til folketingsvalget, viser ny måling. Hver fjerde fremhæver udfordret branche som vigtigst for transportpolitikken.
Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix

Statsminister Mette Frederiksen har endelig trykket på knappen: Danmark skal afholde folketingsvalg den 1. november.

Mange udfordringer og temaer presser sig på i valgkampen, men en måling foretaget af Wilke for Watch Medier viser, at danskerne udpeger ”sundhed og forebyggelse” som det vigtigste emne til det kommende valg skarpt forfulgt af ”økonomi” - se nedenstående grafik.

I målingen har de adspurgte haft mulighed for at pege på flere emner, og foruden de to nævnte står ”miljø og natur” samt ”klimaindsatser” også højt på dagsordenen for danskerne.

Til gengæld er der forholdsvis få der har peget på ”erhvervspolitik” og i endnu mindre grad ”transport og infrastruktur.”

(Artiklen fortsætter under grafikken)

At danskernes muligheder for at bevæge sig rundt i landet fylder så forholdsvis lidt op til det kommende valg, flugter med meningsmålinger op til tidligere valg.

Det overrasker da heller ikke den tidligere Venstre-politiker og minister Karsten Lauritzen, der i dag er direktør for lobbyforeningen DI Transport.

”Det er i virkeligheden synd, for alle danskere bruger i gennemsnit en time på at transportere sig om dagen. Og hvis der ikke var en skraldemand, der hentede skraldet, eller hvis der ikke var nogen, der leverede pakker, så ville danskerne virkelig miste livskvalitet,” siger han til MobilityWatch.

”Men det ændrer ikke ved, at danskerne ikke er så interesseret i transport.”

Kollektiv transport vægter højest

Han fortæller, at lobbyorganisationen forsøger at øge danskernes interesse for området, men han tvivler på, at det vil lykkes ved dette valg.

Han mener dog, at der ikke er nogen tvivl om, at forsyningssikkerhed og forsyningskæder er noget, som flere danskere har fået øjnene op for vigtigheden af i forbindelse med coronakrisen, krigen i Ukraine osv.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

Alligevel vurderer han, at det, som transportpolitisk vil fylde mest for danskerne ved valget, formentlig er den kollektive transport, hvor der fortsat mangler passagerer i busserne efter coronakrisen, og hvor trafikselskaberne bl.a. er udfordret af de stigende brændstofpriser.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Karsten Lauritzen, direktør for lobbyforeningen DI Transport. | Foto: Miriam Dalsgaard
Karsten Lauritzen, direktør for lobbyforeningen DI Transport. | Foto: Miriam Dalsgaard

Regeringen har for nylig afsat to trecifrede millionbeløb til sektoren, men det tegner ikke umiddelbart til at være nok til at undgå besparelser i selskabernes budgetter, og dermed er der risiko for dårligere service og færre ruter.

Målingen fra Wilke viser da også, at den kollektive transport står højt på dagsordenen for danskerne, når det specifikt gælder transportpolitikken.

Som det fremgår af nedenstående grafik, svarer hver fjerde således, at busser, tog osv. vejer tungest på området, mens ca. hver femte peger på ”grøn omstilling af transportsektoren” som vigtigste område.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Netop den grønne omstilling inden for transportsektoren bør da også fylde for såvel vælgerne som politikerne, mener Karsten Lauritzen.

Ifølge ham bør der således være et øget fokus på, at det skal være mere attraktivt at investere i den grønne omstilling - ikke mindst for virksomhederne.

Her er Danmark nemlig i konkurrence med nabolandene i forhold til at tiltrække investeringer, men også for rent faktisk at få adgang til grønne teknologier og brændsler, som der i mange tilfælde er mangel på.

Derfor bør politikerne gøre det mere attraktivt for transportvirksomhederne at omstille sig. F.eks. ved at øge støtten til grønne lastbiler, afskaffe afgifter på biobrændstoffer og droppe nye afgifter som eksempelvis den kilometerbaserede vejafgift for tung transport, hvor klimaeffekten i Karsten Lauritzens øjne er minimal.

”Materiel og brændstof - to vigtige komponenter i enhver transportvirksomhed - er noget, som der er et begrænset udbud af. De to ting går Danmark forbi i øjeblikket,” siger DI Transport-direktøren.

DI-chef efterlyser nyt ”politisk mindset” for transporten efter næste valg

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også