SAS' genrejsning har svært ved at få flyvehøjde hos passagerer

Jo længere der går, før SAS genvinder passagererne, desto sværere bliver det, spår analytiker.
Foto: Tt News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Tt News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Selvom SAS får flere passagerer tilbage i flyene, er der dog et stykke til tilværelsen før corona-epidemien og selskabets krise. Det viser SAS’ passagertal for september.

SAS havde lige under to millioner passagerer i flyene i september. Og selvom det er mærkbart mere end de seneste par år, er der stadig langt til niveauet før corona-epidemien.

I september 2019 var der eksempelvis 2,9 millioner passagerer i SAS-flyene.

Forskellen på de to tal kan også ses i indtægter. Ifølge udregninger fra Sydbanks luftfartsanalytiker, Jacob Pedersen, er der cirka 800 millioner svenske kroner i forskel på september 2019 og september 2022.

Samtidig lider SAS ifølge Jacob Pedersen stadig af chokket fra sommerens pilotstrejke:

”I august manglede SAS 200.000 passagerer i at være tilbage på genrejsningsniveauet før strejken,” skriver han i en analyse.

”Passagertallet for september viser, at SAS stadig mangler cirka 200.000 passagerer for at være tilbage på niveauet før strejken.”

”Det er rigtig dårligt nyt. Jo længere der går med passager-efterslæbet, jo sværere bliver det formentlig også for SAS at genvinde de tabte markedsandele,” lyder det fra Jacob Pedersen fra Sydbank.

Analytiker: Ændrede leasingaftaler er stort skridt i den rigtige retning for SAS

Billund Lufthavn er tilbage på 2019-niveau – og øjner rekordår

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også