SAS' genrejsning har svært ved at få flyvehøjde hos passagerer
![Foto: Tt News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14474086.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20220704-215021-L-7624x4290ma%2520(3).jpg)
Selvom SAS får flere passagerer tilbage i flyene, er der dog et stykke til tilværelsen før corona-epidemien og selskabets krise. Det viser SAS’ passagertal for september.
SAS havde lige under to millioner passagerer i flyene i september. Og selvom det er mærkbart mere end de seneste par år, er der stadig langt til niveauet før corona-epidemien.
I september 2019 var der eksempelvis 2,9 millioner passagerer i SAS-flyene.
Forskellen på de to tal kan også ses i indtægter. Ifølge udregninger fra Sydbanks luftfartsanalytiker, Jacob Pedersen, er der cirka 800 millioner svenske kroner i forskel på september 2019 og september 2022.
Samtidig lider SAS ifølge Jacob Pedersen stadig af chokket fra sommerens pilotstrejke:
”I august manglede SAS 200.000 passagerer i at være tilbage på genrejsningsniveauet før strejken,” skriver han i en analyse.
”Passagertallet for september viser, at SAS stadig mangler cirka 200.000 passagerer for at være tilbage på niveauet før strejken.”
”Det er rigtig dårligt nyt. Jo længere der går med passager-efterslæbet, jo sværere bliver det formentlig også for SAS at genvinde de tabte markedsandele,” lyder det fra Jacob Pedersen fra Sydbank.
Analytiker: Ændrede leasingaftaler er stort skridt i den rigtige retning for SAS
Billund Lufthavn er tilbage på 2019-niveau – og øjner rekordår
Relaterede artikler
SAS indgår nye leasingaftaler for 36 fly
For abonnenter