Stigende energipriser sender Metro-direktør på jagt efter besparelser

Metroselskabet er ramt af energikrisen og søger derfor at spare på energien. Det kan blandt andet få betydning for antal afgange og lys på stationerne.
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Energikrisen har ramt bredt i det danske samfund, og de stigende priser er også noget, der kan mærkes hos Metroselskabet, som driver metroen i København.

Metroen kører udelukkende på el, og prisstigningerne her kan dermed mærkes på udgifterne, lyder det fra adm. direktør Carsten Riis.

”Vi arbejder stærkt på, hvordan vi kan drive vores energi ned både i driften og på stationerne,” siger Carsten Riis til MobilityWatch.

”Men når vi laver energitiltag og forbedringer, så må det på ingen måde gå på kompromis med sikkerhed eller kundernes tryghed.”

Han forklarer, at et tiltag som at slukke lyset ikke er noget, der umiddelbart kan fungere på metrostationerne, da de ligger under jorden.

Der er således behov for, at metrostationerne er trygge at færdes på, og derfor må man finde andre sparetiltag, som eksempelvis energieffektivisering af driften og at sænke temperaturen på kontorerne.

Lige nu er selskabet i gang med at se på, hvilke løsninger, der giver bedst mening. Eksempelvis kan det være, at der skal køre færre tog uden for myldretiden, eller der skal slukkes for skærme eller lys på steder, som ikke vil udfordre kundernes tryghed.

Hvor meget der konkret skal spares, oplyser Metroselskabet dog ikke.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

Selvom metroen bruger store mængder strøm i alle døgnets 24 timer, ser direktøren nærmere, at metroen er en del af løsningen på krisen fremfor en udfordring.

Det skyldes, at metroen er et let transportmiddel, der flytter store mængder af mennesker rundt i København, og dermed bliver både energi- og klimabelastningen per passager meget lav sammenlignet med andre transportformer, forklarer han.

”Vi går formentlig en vinter eller to i møde med sparsom energi, men det at metroen kører 24/7, det er faktisk en del af løsningen – for det er noget, der gør, at vi kan blive ved med at flytte folk igennem.” siger Carsten Riis.

I 2021 var det samlede energiforbrug hos Metroselskabet 31,6 mio. mWh.

Topchef i DSB frygter underskud i 2023

Danskernes prioriteter i transportpolitikken: Presset sektor vejer tungest

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også